Z NÁSTRAH, které číhaly na mladého Nerudu u cest jeho literárních počátků, nebyl svůdný hlas školy Jnladoněmecké nástrahou nejméně nebez •pečnou. V době, kdy klassicism proměnil se v bezmoc ných rukách epigonů v studenou hru prázdné kombinace, kdy romantika nebyla již než pestrým kostymem rozptylujícím měšťákům z doby restaurace ospalou nudu, Mladé Německo mělo na své strane ducha, mládí, temperament. Sensitivnost nového rodu nalézala uspokojení v hudebních a barevných kouzlech dojatého impressionisty a příležitostného filosofa Jeana Pau.(a, jenž byl stilovým učitelem Mladého Německa. trmancipační snahy společenské a politické, prýštící z nacionalistického a liberálního pojetí světa, přijímaly štědré podněty z typického žurnalisty mladoněmeckého, z Boerna. Mladé Německo adoptovalo neprávem, přes veškeru svou hluchou necitelnost k lyrice, i JindřichaHeina, jehož písně, gracie neobyčejně křehké, vyjadřovaly mladá srdce stravovaná bolestným rozporem citovosti přejemnělé a ironie raff1nované. Se stejným úspěchem dovedli si dobýti sympathií mladého pokolení theoretisující novináři a aesthetisující polemikové školy, Gutzkow, Laube, Jung. Jejich lite. rární vzpoura, nedomyšlená a povrchní, chtěla nejen smésti romantick{ bůžky, ale i postaviti na oltář nového moderního Clověka, zformovaného v dílně feuerbachovské a straussovské filosofie/ jejich naivní kosmopolitism a humanism toužil rozšířiti látkově i psy. chologicky oblast poesie, zároveň však též sociální okruh občanstva/jejich revolucionářský optimism při. 23