né heslo »slepá láska mizerná je páska, uvědomělou je pravá láska«. Neruda sám zpronevěřil se nejednou to~ muto hledisku, vždy k škodě své myšlenky, často za cenu prohry své poesie. Nerudova obezřetná zdrželi •vost v projevech vlasteneckých, jeho nedůvěra k hy •perbolám řádícím v tak zvané škole národní, jeho ne'" p'okrytá schopnost odhalovati i domácí viny - tyto vlastnosti tak vzácné u básníků patriotických, byly rod •nými sestrami jeho autokritíky a opouštěly Nerudu současně s ní. Jsou=1i v »Českých verších« třiatřiceti •.letého básníka nadsázky bolesti a zoufalství (»My ne •umíme ještě umírat« neh »A chceš=H ještě, osude«), diktované tíhou doby, ozvou se o deset let pozdějí v »Kosmických písních« nadsázky zbožnění a lásky, jež právě proto dobyly všeohecné přízně. Za to ve »Zpěvech pátečních«, kde básníkovi stále hrozilo toto úskalí, zachránil se N eruda tím, že každému tahu v kni •ze dal freskovou perspektivu a dimensi, že zahrál na pathetických varhanách své lyrické exaltace pleno, on, jenž druhdy podezříval každou exa1taci z nepravdivo •sti, každý pathos z dutosti. Pro Nerudu z padesátých let bachovské reakce, jenž by byl pryní vetu Dobrého poselství tlumočil dojista vetou »Na počátku byl Čin«, mohl znamenati jen je •.diný muž velkou inspiraci životní, jako v té dohě je •dinýErben znamená mu z domácích spisovatelů velkou inspiraci hásnickou. Byl to Havlíček. V»Hřbi •tovním kvítí« apostrofuje mladý N eruda básníka »Ky .•. tice«, v »Knihách veršů« posílá pozdravnou apotheosu k slavností borovské. Havlíček byl dojista úzce Hte • 21