vichrem to mládí a nadějí. Svatodušní svátky zllstaly mu vždy jako Alfrédu Meissnerovi symbolem sbra •tření lidstva a osvobození zeme, jaro 1848 jevilo se mu ještě v mužných letech velkou epickou událostí novověké historie. Jaká zpěvná lehkost, jaký taneční rhytmus, jaký opojný ples vlní se v manesovsky bla ..• žené a junácké »Romanci o jaře 1848«: »Jak ku svatbě hluknul se mužstva roj, druh druhovu ruku třímal; a jásavě ku předu šel ten voj, byt osud i v děla hřímal. Kde klobouk tam pero, kde bok tam zbraň € kdo tyranem, prchni, chraň se, chraň, jet ztracen, kdo ve smích by statnost hral, z těch každý by stokrát život dal: »Za národ i lidstvo celé!« Nejkrajnější reakce, kterou zastihla junácká leta Ne", rudova, byla odpovědí na tyto nadšené tuchy jeho chlapectví. Neruda promyslil si kletbu reakce a politické persekuce až do posledních důsledků a neuspořil si tu ani jediné trpké a zahanbující úvahy. V »Českých verších« a v» Popěvcích k vlasti« ,kdelyrika vlastenecká pracuje namnoze výrazovými prostředky Nerudovy lyriky erotické, účtuje Neruda velmi přísně s povahou národa, jenž nedovede reakci odolat a jenž se jí dává určovat ve svém rozvoji, ve svém duchovním růstu, nebo zase skepticky ironisuje chyby své vlasti: poprvé ozývá se tu v české vlastenecké lyrice stateč 20