ruda reklamuje s důraznou jasností právo svobodného projevu politické myšlenky a odsuzuje bachovskou persekuci volného občanského smýšlení - osobní výkřik proměňuje se hned v časovou polemiku. Naši roman tikové z národního obrození neměli pochopení pro takové tóny, .duchovním domovem romantiky byla právě restaurace, která zabraňóvala sice jednati. ale dovolovala sníti, toužiti, vZf>omínatí. Obezřetný Jungmann položil k trůnu císaře Františka, jedné ze tří hlav ~vropské reakce, loyalní klopstockovskou ódu; naivní Celakovský zalkal prostonárodní elegií nad smrtí caře Alexandra, druhého z této nejsvětější trojice, pansla. vista Kollár pracoval ve vládních službách proti re· volucí. Teprve z jara 1848 vpadají do těchto romantických lesních rohů kovové údery zbraní, jichž chápe se právě mládež. Vedle citových exaltovanců, kteří viděli v revoluci možnost pompésního vykoupení z roman'" tického světobolu - Neruda vykreslil jednu takovou problematickou povahu v Josefu harfenistovi, PHeger druhou a mnohem typičtější v jaromíru Olšovském č srazili se v svatodušních očistných bouřích se starým, zpuchřelým řádem světa, hlavně novotáři, literární, umělečtí i političtí. Manes, člen »Slovanské Iípy«, kres. lil s nadšením prapory a kroje pro revolucionáře, Sabina bil se na barikádách, Frič alarmoval studentstvo, Sladkovský řečnil monumentálním svým způsobem ve Svatováclavských lázních. Neruda byl tehdy ještě chlapcem - sám jmenuje se »pulcem« - ale dal se již uchvátiti tím omlazujícím a tříbícím vichrem revoluce, 19