Na Nemelu umělce a pozorovatele i soudce veřejnosti lze se již mnohem menší měrou spolehnouti než na Nerudu člověka: ve věcích vkusu, slovesné kultury, aesthetického soudu zůstane společenské ústředí, zů ••. stanou tradice domova vždy směrodatnými. Tím vším trpí až do základůN erudovanovellistická prósaahlavně jeho divadelní a literární kroniky, jimž nepřísluší vždy jméno kritik, kdežto v básních stojí v první řadě na stráži vysoké a charakterní lidství N erudovo a vedle něho hne~ jako věrný zbrojnoš přísná N erudova au •tokritika.HKus plebejského ncvkusu a lidové triviality mají ty soudy aesthetick~, společenské a kulturní;~. banality z ulice a z kuchyně, nasazující si škrabo~u ytipu, ty_ masité a strakaté apotheosy života pozemského. V oblasti aesthetického soudu zvýšila Nerudovu bezradnost ještě anarchie zaviněná žurnalisty a utilitáři, hlasateli hmotné modernosti a populárních tendencí, fistě plebejsky zavrhne Neruda všecko po", ,výšené umění založené na složitých konvencích; znudí se absolutní snahou klassického díla o krásu formální; <;>dvrátí se nedočkavě od minulosti do aktudnípřítomnosti.. Touto daní vyplatil se svému plebejskému pů.. vodu~ svému proletářskému domovu Neruda spisoyatel v pracích určených hodině, potřebě, žurnálu; Neruda člověk vyšel čist a svoboden a vryl hrdinský relief svůj do kovu svých veršových děl a nejlepších ze svých knih prosaických. ~ 17