v nem neuzraje, neosvobodí se celý muž, zbavuje se i svého sociálního světobolu a přestává se cítit pro ••. letářem, aniž přece nepozbude mravního soucítění s vrstvou, jíž patřili jeho otec i matka, v níž prožil dětství, která určovala první jeho formy životní. Ale ten, kdo vidí celou drsnou, _syrovou a krvavou pravdu proletářské bídy, z níž Neruda vystoupil, a vedle ní všecko to statečné, hrdé, zářivé rytířství Ne •.rudova srdce, musí se hluboce pokloniti jeho bytosti; nejeden z těch, kdo Nerudu miluje z plnosti své duše, bývá doslovně dojat velikým tím kontrastem. N eruda nemá ani jediného záporného a nízkého rysu_svojí soJ;iální třídy: nenaučil se nikdy závisti, nedělal ze svého utrpení a ze svých křivd nikdy ani zbraně ani řeme= sla, neznal malicherné podezřívavosti ke všemu ve •.kému a mocnému, nechtěl, zbohatnuv citově i SOly •.slove, nikdy lakomě chrániti své statky, nýbrž rozdával plnýma rukama jako rozený boháč, jako šlechtic, je .•.muž vždy zustane více než se muže rozdati. Již v nej .•.starších partiích N erudova díla shledají se takové tahy doslovně rytířské, jež na prahu sedmdesátých let nabyly nez_apomenutelné reliefnosti. Tehdy do druhého vydání» Knih veršu« přidal N eruda dvě paralelní básně, epickou» Legendu o chudobě« a lyrickou» Vším jsem byl rád!«. Před Osudem hrdě stojí Paria s povznese •nou hlavou a děkuje Osudu, že mu dal v manželství svou dceru Chudobu: »Sotva se mne dotkla prostým svojím květem, poznávám svět celý, nevšimnut jsa světem.< 75