RROLET ÁŘSKÉ vědomí Nerudovo, důrazný . protest společenského utlačence proti křivdám bohatců, povýšenců a farisejů, trpká příchut bídy a ústrku při každém soustu mocně hlásí se vN erudově mladší tvorbě. Z této inspirace vznikla dobrá polovice »Hřbitovního kvítí«: hned předzpěv praví vý slovně »noha spěla má k těm chudým rovům, poutcova jakk hrobu spasitele«. Zde leží kořeny sociálně obranné neb filanthropicky zabarvené epiky z prvního dílu »Knih veršů«, jimiž Neruda dostává se nad Er •bena, jinakrozhodující vzorjeho balladistikYibez těchto 'p~edpokladů sotva bychom pochopili Nerudu-apolo .•.getu bídy, mravní depravace proletářského utrpení, jakým jest později v »Obrázcích v nočním světle«, v »Pražských policejních obrázcích«, v »Trhanech« a ve feuilletonech »Z kraje bídy«. Osobní účast na utrpení a křivdě posledních mezi posledními, intensivní procítění sociální poroby, reální smysl pro opravdovou velikost proletářovu, nepotřebující nižádných romantických dekorací ani tajemných zápletek, schopnostna. Jíti v zavrženém pátém stavě prvky nového hrdinství, nové tragiky, nové poetičnosti - to vše staví N erudu vysoko nad filanthropický socialism v rukavičkách, kterým konec koncův zůstává i ušlechtilé stanovisko Nerudova protichůdce Gustava PfIegra Moravského. Na rozhraní šedesátých a sedmdesátých let, kdy Neruda vůbec překonává negaci, pessimism a mnoho jiných daemonů nitra, vonom památném období, v němž statečně se zaříká, že nebude potud básníkem, pokud 14