srdce, s dětinskou dilverou v život, odkazy matčinými. Proto nedoceněný cyklus »Otcie z »Knih veršů«, jenE znamená mnohem více než pouhou folii k cyklu »MCitičcee, časově většinou pozdějšímu, kreslí zároveň dvě duševní podobizny: podobiznu otce ve chvíli, kdy p"d dotekem smrti již tuhnou a špičatí jeho tahy, a jí sourodou podobiznu syna, jenž uvědomuje si stále více rodinnou podobu. Našli •• li jsme v cyklu «Matičcenejeden zárodek další tvorby Nerudovy, jeví se nám naopak těchto deset básní nejčistším vtělením mladi .•. stvé lyriky jeho: většina čísel má inspiraci hřbitovní, trpkou příchut rozkladu a zmaru, do náhrobní dumy tlačí se místy národnostní (»Nad hlubokým, tmavým hrobem),místy sociální (»Kéž dobudu si jména věč. ného«) meditace, na každý bezprostřední projev citu klade se sordina rozumové nedůvěry a hrdé zdrželivosti, je-Ii někde pathos a vzlet, jest nesen snahou povýšiti společenské utrpení povrženého proletáře na nové, pravé, ryzí hrdinství moderní. Jsou tu dvě tři čísla ryze osobní zpovědi Nerudovy, kde v několika suše pravdivých slokách bez obrazové dekorace í bez nerudovských analogií z přírody zachyceny jsou nejbolestnějsí krise jeho mládí, ba vnitřní jeho bytosti vilbec, tak známá piecya «Milovali jsme se, otče, jak jen milovat se může«, nebo méně známá, ač umělecky hutnější: 10 «Mne to už zase, otče milj, ku hrobu tvému pudí, a u hrobu ta pýcha zlá se v nás zas obou budL