sledními a nejvyššími kosmickými dumami - Nerudova Vóluspa - a to tak, že myšlenku a symbol ne1ze více odloučit. N ejinak 'est v ~ BaUadě pašijovéc, kterou vrcholí »BaUady a romance«; básník posunuv v této knize křestanské. mythologie obět na kříži do samého středu dějin lidstva, vystupňovává golgatskou tragoe. dil mukami mateřského srdce. Konečně ve »Zpěvech pátečníchc z'eví se poslední metastase velikého Nerudova thematu, kdyi v:.Matce sedmibolestnéc seskupí se kolem tohoto krystaUisač. ního bodu trojí hlavní motiv knihy: náboženské vzpomínky křestanské tradice, vlastenecká elegie, osobní utrpení. Přemítněme však několik stran téže knihy a najaeme jakousi překvapující petitio principU. Bylo to pouhým klamem rozumové pýchy, zdálo-li se, že citový vztah dá se přetvořit v kosmickou myšlenku, přeložit v intellektuelní princip, odosobnit a tím překonat. V dlouhé a těžké chorobě Nerudovy citovosti otevřely se ke konci všecky staré rány, propukla znovu individue1ní bolest, a básníkovi jest, jakoby právě stál nad otevřeným hrobem matčiným. Báseň, která přináší toto tragické doznání, zaujímá v N erudově poesimísto zvláště významné. V památné té improvisaci »Láska« slévá se ve vyšší jednotu dvojí stil, který dotud poltil básníkovu tvorbu, sloh důvěrný, písňový, prostoduchý se slohem pathetickým, řečnickým, ornamentálním. Na této stanici své básnické cesty, nedlouho před umlknutím, zaznívá bolný a krvavý výkřik: 8