zkoušejí svou bezmocnou skepsi, neuvěří bez tak zvaných opačných zkoušek, těchto pastí na nedůsledné myšlení, že Neruda žije s námi a uprostřed nás, opravdll dnes jako náš duchovní bratr ... Neruda však vydrží jejich nemužné ordalie. Shodnete se na příklad pomoci bůhví jakých kriterií, že některá kniha Nerudovy prósy zastarala a je překonána, že slovem děkuje svou slávu pouhému tradičnímu přecenění. Není ani třeba, abyste brali tu knihu do ruky: ani se nenadějete, a přijde k vám sama, aby vás vysvobodila z pěnivého rmutu dne, aby vrátila vašemu srdci celé opojení pravdou a plností života ... aby z vás učinila lidi doopravdy a bez frase moderní. Nebo zjistíte po učené analyse, že kterási báseň, již jste někdy milovaJi, není než dekorativní výzdoba, než rozmarná hračka lyrické mosaiky, než titěrná radost z filigránských motivů ... a nemine dlouhá doba, a všecky ty domnělé vněšnosti zjeví se vám tran~parentními motivy, jimiž jest vidět hluboko do duše. V takových zkouškách sotva by vydržel a vytrval kdokoliv z Nerudových předchůdců i vrstevníků ... a tak proto pro vše začíná právě Nerudou a nikým jiným moderní literatura česká. IfIiiI 4