tvořitel básnického jazyka českého: odkázal svým nástupcům cosi zcela jiného, než přijal: řeč plnou svůdné hudby, smyslného lesku a sytých barev, ne již nástroj, nýbrž celý polyfonní orchestr, který chvílemi zazní plenissimo, aby jindy z něho zakvílelo nejjemnější sólo virtuosních houslí. Básnická koncepce »zlomků epopeje«, jimiž vrcholí dílo Vrchlického, založena jest na nerozlučném spojení tří principů: epické evokace dějin, filosofické meditace, silného lyrismu. Jaroslav Vrchlický pojal dějiny s překypující šíří: příroda i civilisace, ~enius i dělný lid, umění i násilí, náboženství a spravedlnost spolupracují na jejich gigantické fresce, z níž poeta vyjímá nejdramatičtější výjevy, plné dějového a myšlenkového vzruchu nebo nadlidské postavy, prosycené dechem božství. Kolísaje stále mezi malebným a ideovým výkladem dějin a mytů, uvádí do své epopeje namnoze na úkor živlů epiokých řečnické pathos a filosofickou dumu. Nikdo nenapsal u nás tak imposantní řadu faustovských a dantovských meditací o sudbě jednotlivce i lidstva, nikdo nezamyslil se tolikrát nad dramatem poznání, tuchy, utrpení i smrti jako Vrchlický, duch reflexivní i v hodině okouzlení a požitku. Zřeli jsme, jak Sfinx agnosticismu číhala u brány jeho mladistvého tvo,ření; řekli jsme, že ji překonal. Leč přišla pokušení nová: příšera ilusi oni srnu psala před jeho očima do dusné tmy ohnivými literami hrozné slovo Nic; čím více mužněl básník, tím více poznával, že v evoluci lidstva jest jednotlivec i se svou žhavou touhou po požitku a věčnosti pouhým práškem pí'sku ... ale víru v spasení lidstva pozvolným pokrokem, jenž spočívá na bedrech geniů, neztratil: jako Victor Hugo věřil ve věčné slitování a věčnou spravedlnost. V tom jest onen velký k01smický klad vší poesie Vrchlického, o němž jsme mluvili. Ten jest dominantou. Jsou ovšem v díle Vrchlického nejen knihy, ale i celá období, kde pod zataženým nebem v tichu půlnoč ním nad hroby ilusí pláče jeho mocný lyrismus tak úpěnlivě, že 361