která se v nejlepších letech jeho tvoření snažila ubgdati ho, hlásila se posléze k němu s odpornou důvěřivostí, jako by byl jejím mistrem a pánem. Trpký osud básníka v Čechách! Ta,to sudba temně zakalila jasné a zářivé proudy poesie Jaroslava Vrchlického. V podstatě byl vždy básníkem životního kladu, nepřekonatelné víry ve vývoj lásky k Stvořiteli a k stvoření, myšlenky vítězně přemáhající hmotu. Nebyl to optimi,smus pohodlných slabochů. U samé brány mladistvého tvoření V rchlického chmuří se temná Sfinx, volající k bádavému mozku: Ignor.abimus! Ale srdnatý Oidipus přece se snaží proniknouti dále, nedbaje ani o prokletí svého rodu ani o zlé stigma smyslné vášně, které ho neustává pálilti. Bloudí ve strmých výšinách po všech stezkách poznání: náboženství, filosofie, historie, přírodní vědy jej inspirují, a i láska mění se z pouhé hry smyslů v prostředek proniknutí< k Prabytí. Obzor se jasní, jak Vrchlický mužní: jara kvetou neznámými vůněmi, pod libými stromy neprocházejí se jen nahé _krásné ženy, ale i baculaté nevinné děti; knihy mrtvých poetů oživují; všecka historie otvírá se jako královský palác, kde jsou obrazárny, klenotnice, musea; ve výši zpívají zvony, a básník notuje jako kněz o Tedeu svou chválu přírody, lásky, genia a vývoje. Přichýliv se k Victoru Hugovi, jehož dovršil a snad i překonal, a přijav vyšší inspiraci od Danta, nad jehož »Božskou komedií« uzrál nejen jako překladatel, ale i jako básník a člověk, nachází si ve zlomcích epopeje onu formu, která odpovídá nejplněji jeho universalismu a vývojovému idealismu. Nemohl to krásněji symbolisovati než v »Čtyřech hlasech«, pro logu to »Nových zlomků epopeje«. K básníku samotáři zaléhají do noční dumy čtyři hlasové, čtyři úhly světa: Východ, Jih, Se ver, Západ zpívají k němu o svých recích, svých kulturách, svých mravních silách a ve visi, která má mohutnost apokalyptickou, odhalují svou účast ve vývoji člověčenstva. Leč nejsou to pouhé prospekty historické; příroda celé zeměkoule účastní se myšlen- 359