ány, od prahu Olympu až k vodám podsvětí, leč zapomněli nadati ho silou, aby přitom zůstal sobě věren, aby zachoval vyšší jednotu osobnosti, aby syntheticky sloučil a scelil tolik různých tvarů kulturních. Bohové smísili v jeho žilách krev tak, že cítil se od dětství světoobčanem a že rozuměl nejrůznějším národním, náboženským a rasovým projevům, postavili jej doprostřed národnosti,které tento vrozený kosmopolitismus byl odedávnakultumí a vývojovou potřebou, poskytli mu studie, poznání řečí a zemí, jimiž se zúrodnily veškeré ony náklonnosti; ale tento legitimní dědic goethovské »světové litera:tury« přišel příliš předčasně, kdy nebyl národ český ještě ,kulturně vyzrálý pro tak mnohonásobnou Žel} evropské myšlenky, kdy chyběly tragickému opozdiki ještě podmínky pro toto plné léto ideí a forem. Jaroslav Vrchlický odpykal trpce tuto chybu božstev. On, jenž po Kollárovi a Nerodovi prohloubil a novou silou naplnil poesii vlasteneckou a jenž z dějin i z politických zápasů přítomných dovedl vytvořiti velká díla freskové síly, byl dlouho umlčován jako poeta nenárodní. On, jeho,ž tvarové bohatství, myšlenková i náladová organisace, kulturně umělecký soud a smysl se přímo obracely k pokolení mladšímu, duševně vyspělejšímu a složitějšímu, než byli jeho současníci, pocítěn byl náhle při velkém přerodu vzdělanosti v Čechách jako kulturní, nebezpečí, jako silná překážka v přirozeném rozvoji, ba jako kodifikace všeho, co mělo býti přemoženo a přehodnoceno. On, jehož širá a vzdutá pathetika kovových rytmů a kaskadických vět volala po lidu, aby jej strhla ve svou moc, a jehož některé balady a písně dojista by znárodněly v zemi starší literární tradice, nepronikl nikdy z knihoven vzdělanců a zůstal v lyrice i na divadle, v epických básních i meditační poesii autorem nejméně populárním. Nepříčilo se mu nic více než šedivá, střízlivá prostřednost, jemu, vyznavači neobmezených práv genia čll pravnuku renaissančního věku, v němž žil 858 Tizian, Michel Angelo, Ariosto a Lev X.: a tato prostřednost,