míry pokračovati v díle Palackého dějinami církevními, pokusil-li se soutěžiti s Tomkem v dvojích, zevních i vnitřních dějinách universitních, vstoupil-li dějinami řemesel, obchodu a živností na panenskou půdu historie hospodářské. Knihy ty, prozrazující vesměs školu Tomkovu, jsou ceny velmi různé: spousta látky a dokladů imponuje vždycky; při líčení zevních vztahů, organisačních poměrů, dobových zvyklostí poutá živý a jadrný tón výkladu; archaické zbarvení řeči a humorné koření udržuje i na suchopárnějších místech zájem, a-Ie velké linie, smělejší pojetí, hlubší kritika chybí skoro vždy - Winter byl právě spíše dějepisný sběratel a jadrný vypravěč než kritický badatel a ideový synthetik. Pro veškerá tato díla jest charakteristický význačný Wintrův sklon k XVI. a XVII. věku - jen tam se cítí dóma, jen tam stává se jeho pojetí důvěrnějším a zasvěcenějším; Winter ne zná universalismu historického, jenž těká stejně jistě po všech stoletích. Ale jak dalek jest Winter onoho ústředního reformač ního zájmu Palackého, pro nějž naše reformace vyvrcholuje české dějiny a dává jim teprve smysl! Myslím však, že rovněž by bylo nesprávné viděti v něm čistého zástupce směru Tomkova, který v mírném kvietismu a katolickém autoritářství pokládá refor maci za zlo a protireformaci za nutný protijed. U Wintra pře vládá i v hodnocení náboženských dějů hledisko národnostní; všecky směry, které podvracely autonomii českého myšlení a čes kého bytu, tedy především luterství, nenáviděl 'ze srdce. Láska k XVI. a XVII. věku vyrůstala u Wintra z kořenů jiných. Byl ven a ven ingenium malebné, které se vzněcovalo oněmi periodami nejsilněji, jež poskytovaly ruch nejpestřejší, změť nejži vější, rozdíly nejpůsobivější ... jak tomu hověly tyto dva věky pokleslých a zkřivených ideí, ale rozmanitých, střídavých, rozmarných forem, ~dy oba stavy, s nimiž se CÍ'til Winter skutečně solidárním, stav bodrého měšťanstva a stav učeného školského 358 23