Duševní vývoj Wintrův dovršen pak byl návratem do Prahy, kde Winter teprve dozrál ve spisovatele a v badatele; poznal archivní poklady královského hlavního města, v nichž mu profesor Emler byl instruktivním vůdcem; získal mnoho z osobního styku, jmenovitě se sourodým archaistou a mosaikovým badatelem, Antonínem Truhlářem, kolegou na akademickém gymnasiu; podlehl podnětnému vzruchu literárního života. S počátku kolísal Zikmund Winter povážlivě mezi poloviční beletrií a poloviční vědou; zdálo se, jako by při umisťování svých kulturně historických výpisků a archivních materiálií sahal k libovolné slovesné formě. Netušil sám, že všecka nauková práce, do níž se vždy důkladněji a soustavněji zahloubával, vychová v něm epického vypravěče fiktivních osudů a že bude jednou pokládána především za velkolepou průpravu jeho novelistiky; byl ostatně až do konce přesvědčen o opaku. Vědecké jeho studie krok od kroku sestupovaly k složitějším thematům, která si neúmorný pracovník volil, leckdy přeceňuje vlastní síly; mistr barvité a archaistické mosaiky zatoužil nejednou státi se monumentálním stavitelem. Nejprve rostly kulturně historické feuilletony na malé monografie, jichž souhrn značí v celku podrobné a důvěrné oživení měšťanského života, mravu a cítění v XVI. a XVII. věku; první velké dílo Wintrovo »Kulturní obraz českých měst« prozrazuje na nejednom místě původ z těchto kořenů. Ale pak jsou themata daleko složitější a takového druhu, že nevystačilo již trpělivé a dbalé snášení a aposteriorní sčítání dokladů a láskyplná a přece střfzlivá interpretace archivního materiálu; také soustředěné obmezení na poměry české beze zřetele k evropskému proudění vůbec bylo tu spíše nedostatkem než předností. Zikmund Winter provedl svůj úkol skvěle, líčil-li kroj starých Čechů, při čemž výborně mu sloužilo jeho pitoreskní oko, představující si jasně každý detaH 352 barevný i tvarový; avšak bylo příliš odvážné, chtěl-li do jisté