říkovi - miloval i Winter nade vše drobný, hodnověrný, klidný fakt dějepisný a zasvětil vzácné své pracovní úsilí tomu, aby si takových faktů opatřil pokud možno nejvíce cestou důkladného badánf a trpělivého sběratelství,. Vyhýhaje se s bázlivou úzkostlivostí všemu stanovení apriornímu, sčítal doklady neb snímal s nich obecnější pozorování, při čemž byly doklady uváděny v dostatečném množství, - veškerá kritika faktů, každé umělejší pořádání materiálu, všecka složitější komposice, i,deová byly ve škole Tomkově předem vyloučeny. Nezůstalo bez vlivu, že se ~inter vzdělal na historika v a'rchivu a v prostředí, malého města. Po~nal tam minulost, jíž se velké proudy dějinné dotýkají jen z dálky zakalenou a lehkou pěnou, a obrátil tudíž hlavní svůj zřetel ke starožitnostem soukromým. Snad souvisí i s průpravou rakovnickou, že II Wintra vstupuje takovou měrou do popředí živel měšťanský, ovšem kromě vrstvy školské a učenecké, k níž sám náležel: šlechta, hlavní nositelka politických dějů, a venkovský li'C!, ochránce kmenové svéráznosti národní, nemají II něho ani zdaleka toho místa v dějinném dramatě, jako na př. u Aloise Jiráska, rodáka z venkova a historika více zaujatého ději veřejnými. Třetí složkou vývoje Wintrova bylo jeho povolání profesorské. Zikmund Winter byl učitelem výborným přes všecku prudkou drsnost, která občas děsila zhýčkané žáky; žárlivě střeženou distancí mezi profesorem a žactvem dovedl vždy překlenoutiživou a vervní poutavostí svých názorných a malebných výkladů historických, jež překypovaly silou charakteristiky, svěžestí kulturního detailu, výraznou mluvou skrojenou až ke grotesce. Odvážil bych se tvrditi, že v bezprostředních a namnoze improvis'Ovaných Wintrových výkladech ve škole zjevila se nejedna možnost, jež chyběla jeho soustavným a promyšleným dílům vědeckým: jasná přehlednost, vytčení velké souvislosti, propracování rysů vódčích; přebytek materiálu netísnil tu podání interpretova. 351