nitra pozorovatelova než do měst, lesů a lánů, spíše reflexe než dojmy, spíše nápady než postřehy. Pozorný čtenář dovede si však v Čechových kresbách z »pestrých cest« po vlasti vážiti ještě jedné, nezcela všední stránky: může jimi nahlédnouti do samé duševní dílny tvoření poetova. V posledním svazku »Vzpomínek z cest a života« uveřejněno jest několik prací, dotud neti'štěných, které mají úplně povahu skizzáře básníkova, určeného k tomu, aby si později autor z něho příhodné rysy vybral. Jest to jarní obrázek z Rožnova »Zahučaly hory«, slovácká drobnokresba »Kytka z Moravy«, lidumilný genre od Nové Paky »Obrázek z cesty«, zmíněný již »Výlet do Kutné Hory« a maličký deníkový útržek o výletu do Lukova z máje 1901. Zde může literární' psycholog i věrný ctitel básníkův krok za krokem sledovati, čeho si básník všímal, co upoutalo jeho zájem, při jakých podnětech rozvlnily se jeho elegické vzpomínky a tužby do ztraceného mládí, za kterých příležitostí' vybavily se mu historické úvahy atd. K těmto pěti drobným črtám, otištěným teprve z pozůstalosti básníkovy, přidružil se nedávno zvláště cenný intimní dokument; jsou to »Gestovní poznáJmky Svatopluka Cecha z T. 1889«, které k tisku upravil Čechův pietní životopisec a vydavatel profesor Ferdinand Strejček a jež v úctyhodném místpím vlastenectví vypravila mladoboleslavská firma Hejda a Zbroj, určujíc výtěžek spisku vztyčení poprsí Čechova v sadech v Mladé Boleslavi. Nemáme v českých uměleckých dějinách mnoho podobně důvěrných dokumentů, z nichž dala by se pozorovací schopnost umělcova hlavně po stránce krajinářské tak bezprostředně odhadovati; snad jen Máchův deník italské cesty neb Mánesův bohatě ilustrovaný dopis z Hrubé Skály ve sbírce F. A. Borovského mají tutéž svěžest postřehu. V době od 4. do 15. máje roku 1889 vykonal Svatopluk Čech dílem pěšky, dílem drahou malou 346 okružní pout severními a severovýchodními Čechami: Mladá Bo-