tu dekorací, nýbrž stavem duše, a žádná nálada není improvisad náhody, nýbrž jen nutným výsledkem přírodní konstelace. Mnozí z našich soudobých lyriků opírají svůj důvěrný vztah k Nerudovi právě o »Prosté motivy«, a to právem: v nich dána klasická formulace moderního nazírání na lyriku dojmovou a náladovou. Z klasičnosti má Neruda v »Prostých motivech« jeden zvláště šťastný a půvabný rys: bezpečnou lehkost, vítězné překonání vší tíže životnÍ. Neudržel této ptačí rovnováhy. V posledním jeho slavném fragmentě, ve »Zpěvech pátečních«, naopak se shlukly všecky těžké, temné, zemité prvky jeho bytosti, veškeré podzemní vrstvy provalily se na povrch, všeliké pathos krve a rasy trysklo hor;kými paprsky. Ne po stránce umělecké a slohové - v té jsou »Zpěvy páteční« často přetížené, přepiaté, barokní - nýbrž v etice vlasteneckých vztahů spočívá význam velkolepého tohoto fragmentu. Všem enthusiastickým básníkům kmenového a krajinného -vzletu dává Neruda přísné memento: nezapomeňte, že cit, jímž se inspirujete, jest čímsi hlubokým, osudovým, tragickým; není to vznět libovolné chvíle, není to příležitostné nadšenÍ. I ve »Zpěvech pátečních« Neruda sestupuje na dno lidské bytosti. Těmito složitými a často neschůdnými cestami tvrdého vnitřního vývoje postoupil Jan Neruda k výši národní klasičnosti. Teprve pokolení, jež dozrálo po jeho smrti, uvědomilo si .to plně a cítilo kus osvobození v tom vědomÍ. Jemu byl Neruda drahým básníkem ze sterých příčin. Především Pfoto, že svou poesii tak intensivně žil, že svůj vývoj zaplatil takovou měrou1udé strázně, že naprosto ztotožnil člověka s poetou. Jistě najdou nové generace nové vztahy k Nerudovi, snad vztahy lásky vášnivější, snad i na chvíli vztahy prudkého odporu. Nižádné z nich nezůstane však lhostejným: s opruvdovým národním klasikem musí se každá z nich vyrovnati. (1911.) 333