i reliefní malebností jejich povrchu vnikati až k poslední jejich tragice neb komičnosti. Bude ze svého nitra, ovládnutého přísnou kázní, leč nepozbaveného bezprostřednosti a instinktivnosti, vážiti a zpodobovati ony psychické situace, které jsou lidsky nejtypičtější. Sevře svou životní a básnickou náplň slohem co nejstručnějším, co nejplnějším, co nejbarvitějším, aby měl plastiku lidových balad, úsečnost nár,odních řikadel, jasnost Čelakovského a Erbenovu. V tomto duchu nové národní klasičnosti myšlena a provedena jsou následující mistrovská díla Nerudova. Z nich pokládám »Balady a romance« především za velké formální, »Prosté motivy« pak za velké psychologické vítězství. Útvar balady, jenž u nás od Hněvkovského uzrál přes Čelakovského a Kalinu až k dokonalosti Erbenově, hověl výborně vloze Nerudově; naplňoval se v něm Nerudův sklon k výpravné stručnosti, k dramatické plnosti a k dikci stupňované do krajnosti; uplatňoval se tu Nerudův smysl pro kořenné vztahy bytosti lidské k věčnosti, k půdě, k podvědomí; pronikala tu záliba tragického humoristy pro naivnost, pro dětinství, pro primitivismus. Neruda využil až na dno veškerých těch možností v sbírce epických drobnokreseb a dramatických zkratek jako pravý mistr stilisace a ornamentiky. Odlišil se ode všech baladiků - i od souladného a něžného Erbena - v tom, že vše zlidštil až po samou mez, vše polaskal, pomiloval, zobjímeU V »Prostých motivech« byly mu formální zřetele věcí docela vedlejší; vystačil skoro všude se skromným rámcem písňové improvisace, náladového obrázku z přírody, lyrické krajinomalby. Ale jaké bohatství psychického obsahu se vešlo do tohoto rámce, jaké esence radostí, melancholií a smutků, jaké jemné a delikátní variace motivů samoty, touhy po družnosti, očekávání zmaru! Znovu a znovu byly »Prosté motivy« nazývány první českou knihou impresionistické lyriky; jest to definice, jíž nemožno se vyhnouti: 332 žádný krajinný postřeh básníkova jasného a svěžího zoru není