učenÍ. Nerudův feuilletonismus, který značil v oblasti národně výchovné a kulturně propagační zisk a klad, byl umělecky nebezpečím, jehož Neruda nezdolal, v poesii až na konci tvoření, v próse takřka nikdy. Nechci tvrditi, že mu Neruda prosaik podléhal vždy stejnou měrou; najdou se i v jeho próse kusy, které nemají daleko ke klasičnosti - jsou to však skoro jen nahodilé výjimky. Proč stojí na příklad Nerudovy cestopisné obrazy tak vysoko nad ostatními causeriemi, psanými po dlouhá léta pod čarou »Národních listů«? Beze sporu proto, že převaha objektu, hrajícího tolika barvami přírody i kultury, potlačila neklidnou, nesousta'{nou, rozmanitou personalitu feuilletonistovu, že Neruda mišel dosti složitý a drahý předmět, jemuž mohl cele zasvětiti svoje umění zároveň náladové a espritové, slovem, že se oddal čemusi vyššímu, než byl ten obvyklý trud všední zkušenosti pražského novináře. Osvobodil se, vzdávaje se. Až do posledka rostla jeho povídková próza ze skřížení novelistiky a žurnalismu - to se pozná i na Nerudových »Povídkách malostranských«. Některé z nich však jsou přece kusy klasickými; a čím to? Jistě jen tím, že žurnalistický princip volné, pohodlné a rozmarné improvisace jest v nich přemožen ve prospěch zcela protilehlé, leč daleko vyšší zásady tvarové: Neruda dovedl v nich býti co nejsoustředěnějším, co nejúsečnějším, co nejhutnějším; vymýtil všecky odbočky a arabesky; ukryl svou osobnost, kterou tu najde pouze psycholog velmi jasnovid?ý, docela za nepatrný, staromódní příběh; přiblížil se co nejvíce formě novelistické; Avšak pak jako prosaik nešel dále; spokojil se malebným genrem a nesklenul větších skladeb nad osudy složitějšími. Na konci sedmdesátých let, kdy Hálek byl již mrtev a kdy dva nové, protichůdné směry si v osobě Svatopluka Čecha a Jaroslava Vrchlického dobývaly literatury, byl Jan Neruda znám 330 jako mistr několika menších, spíše půvabných než vznešených