tovního kvítí« kolektivní My. Nic nebylo generaci bouřliváků z konce 50. let vzdálenější, ba přímo odpornější, než jakékoliv snahy o národní klasičnost. Nechtěli býti národními, nechtěli býti klasickými. Národnost - a jistě' byl v tom základní· omyl, že soudili jen suchým a střízlivým mozkem, co neuvědoměle jim kolotalo v žilách a cukalo nervy - zdála se jim poutem a obmezením: toužili býti světovými, všelidskými, sociálními proti svým předchůdcům, jimž stačilo, že jsou Čechy, Slovany, vlastenci. Avšak bouřliváci mýlili se ve své programní a neprožité argumentaci: domnívajíce se, že popírají národnost, prohlubovali její obsah. Jejich »sociální realismus« měl daleko méně dosah umělecký než národně společenský; značilf především přeložení těžiska češství z venkovské idyly, jakou milovala vlastenecká romantika, do složitějších forem života, do vzrušenějšího rytmu městského, do bolestnějšího konfliktu lidské vůle a lidského citu. V tom jest ethos nehotového, syrového, křečovitého »Hřbitovního kvítí«, většiny básní z »Knih veršů«; v tom jest i umělecky nedopověděný apod leckterou žurnalistickou smetí ukrytý smysl »Arabesek«, smysl, uniknuvší zcela Nerudovým vrstevníkům. Literární ideál Nerudovy mladosti, která se napájela ze zka-. lených pramenů pozdní, levobočné romantiky a z protiuměleckých zdrojů mladoněmeckého žurnalismu, hyl ven a ven protiklasický. Klasická estetika, i kde se neváže na určité a tradiční formy výrazové, vyžaduje rozhodnutí se pro řadu pevných dogmat: chce docela podříditi nestálé a proměnné individuum hromadné; obecné, trvalé úsobě; klade všecko typické, nezávislé na podmínkách dobových, místních asociálních, vysoko nad pouhou pravdu jevovou, podmíněnou a vázanou; vyžaduje se samozřejmou rozhodností svéprávnost umění, nepodřízeného jakékoliv druhotné tendenci. Neruda se svými básnickými a kritickými druhy, jež převyšovalo hlávu břitkostí, důsledností a odvahou intelektu, 328 usiloval však právě o opak. Nezajímá ho jako básníka, povíd-