moudrosti. Tím nevyvrcholoval jen, nýbrž i zahajoval; nejen Erben, ale i Neruda šli po jeho cestě. Dlouho se zdálo, že Kollárem a Čelakovským jest dvojmo na·plněn ideál národního klasika v Čechách; sotva kdo pokusil se dáti mu širší obsah. Nemůže býti sporu o tom, že ve zlomku básnického díla Karla Hynka Máchy, ač byl svým vrstevníkům nejzrůdnějším protikladem každé ideje i formy klasické, dřímaly zárodky básnického klasika, byť zcela jiného rodu a posvěcení, než byli Kollár a Čelakovský. Neboť jak jinak zhodnotiti jeho metafysidký let za nejvyššími otázkami lidského osudu a věčnosti; jak jinak oceniti jeho promyšlenou a smělou snahu stvořiti nový princip básnického výrazu českého ze synthesy slovní hudby a slovní barvy? Ovšem v překotném varu vášnivého svého mládí neuvědomil si Mácha ani zdaleka poslednkh možností svého uměleckého postupu, a tím méně si je uvědomili jeho vyznavači a žáci. Zní snad trochu směle, jmenuji-li skromného básníka neveliké rozlohy, jakým hyl Erben, tam, kde mluvím o národním klasiku - a přece právě v syté a plně hraněné "Kytici« jest takového klasicismu více, než se zdá; upozorňuji jen na dokonalé domyšlení slohového principu Čelakovského a na hluboké etické porozumění základním a nejprostším vztahům lidského života. Za národně a mravně ochablé i umělecky zmatené doby, kam vrhá sličná a temná sfinx Máchovy poesie husté stíny a kde Erbenova »Kytice« působí jako zurčivý rytmus prostého a silného zdroje, vyrážejícího z hloubky, vyrůstá pokolení Nerudovo. Jest v tom dojistakus ironického protismrslu, že Jan Neruda, jehož největší a nejtragičtější inspirací byla samota, vystupuje v začátcích své výbojné literární dráhy jako pouhý solidární člen hromadného tělesa: kdežto v ),Prostých motivech« trpí a zpívá, obrozuje se a zas rozkládá, stupňuje se a posléze hyne osamělé Já, hlásí se všude z mladistvých Nerudových manifestů i z »Hřbi- 327