psychologii libovolné a na této epice romaneskní, takže právem bývají zahrnovány pod titul »romanetta z Ještěda«. Leč vlastní oblastí takové divoké romantiky, v jejímž kvetoucím a dusném dějovém i psychologickém pralese nadarmo hledáme též kus vlastních prožitků spisovatelčiných, jsou její staropražské a historické romány, umístěné většinou do dob nejhlubšího úpadku národního, »První Češka«, »Poslední paní Hlohovská«, »Zvonečková královna«. Myslím, že k těmto knihám nebude se budoucnost vraceti. Vše jest tu souzeno a oceňováno s hlediska tajemné neobyčejnosti, děsivé fantastiky, citové exaltace; bratrství i osvícenství, husitství i národní obrození, zednářství i fran_ couzská revoluce zastřeny jsou oblaky oslňujícího, ale nepravdivého světla magnesiového, v němž rozplývají se obrysy; osudy rodinné a milostné, přetížené rodovými vinami a podivnými svazky příbuzenskými, vpleteny jsou s násilnou pravděpodobnostído dějů veřejných. Na pracích těch spolupracovaly vedle knižních reminiscend a vedle romantické divoké obraznosti také rodinné tradice a pitoreskníl nadání vzácné znalkyně staré Prahy; tyto součástky jsou posud živé a svěží, a ony drobnější obrázky, kresby a vzpomínky, kde takové živly vůbec pronikají, patří k rozkošnému vedlejšímu křídlu tvoření Karoliny Světlé vůbec. Koncem sedmdesátých let, zdá se, přebolely Karolinu Světlou její tragické žaly subjektivní. Již velký román »Nemodlenec,< přestává čerpati z hlubokých a temných idrojů' básnířčiných zá žitků, a soudobé s ním povídky ještědské, jako'»Nebožka Barbora«, »Námluvy«, »Přišla do rozumu«, ,stojí vlídně a klidně nad skutečností nijak nezraňující. Od osmdesátých let odumírá zvolna velká a tragická inspirace děl Světlé: místo ostré a plastické povahokresby převládají motivy romaneskní - jeť to doba »romanett z Ještěda«; místo prožitého a protrpěného problému vstupuje v centrum výpravných skladeb časově výchovná 319