vyrovnaným uměním formální soustředěnosti, jako v povídkách »0 krejčíkovic Anežce«, »Skalák«, »NebožkaBarbora« neb »Hubička«, nesetkáváme se již ani ve velkých románech. Ve velkých výpravných skladhách Karoliny Světlé, jakými jsou »Vesnioký román« z r. 1867, »Kříž u potoka« z r. 1868, »Frantina« z r. 1870 a »Nemodlenec« z roku 1873, přistupuje k objektivní kresbě lidových typů, zachycených dle skutečnosti, nový mocný živel subjektivní, který ovšem ani v povídkách není: zcela potlačen. Jádrem románů jest vždy dramaticky vzru šený a eticky významný příběh, obměňující a zároveň hodno tící nejsubjektivnější' zkušenost básnířčina srdce a vůle: svými romány se Karolina Světlá zpovídá a soudí, kdežto postavy, vo lené opětně z povahokresebné zkušenosti ještědské, bývají čímsi druhořadým, jakýmsi ma'teriálem, který umělkyně hněte dle formového zákona, odvozeného z vlastních zážitků. Nejedno z těchto děl mrazí přímo paradoxní a dvojklannou svou tragičností: čte nář cítí z každé řádky, kterak všecka sympatie básnířčina náldí velkým individualitám, rozrážejícím silou citu, intelektu neb vůle rámec všednosti; a hle, tyto velké osobnosti jsou k tomu, aby se obětovaly obecné idei neb obecné chimeře, aby podložily své mo hutné já za podnoží cizího vykoupení, aby zdusily svou lásku ve prospěch morálního řádu či morálních předsudků. Velkou hym nou lásky obětavé a'ž k sebezničení byly již povídky »0 krejčí kovic Anežce« a jmenovitě »Skalák«, prosycený tak silně cito vými živly ,styku s Nerudou, ale za obětování dobrého jména a pohodlného štěstí béře i Anežka i Rozička odměňu v slastném po- . citu lásky plně prožité. Později po r. 1862 hrdinové a hrdinky Karoliny Světlé ničí přímo v sobě život, aby vysvobodili druhé ho, který stojí často hluboko pod nimi, a snad jen ve vroucí po vídce »Ten národ« děje se, ta obět ve jménu vyššího, nadosob ního principu, o jehož plné skutečnosti a oprávněnosti nenÍovůbec sporu. Mravní rigorismus Karoliny Světlé vyhnán jest až do kraj- 317