Po tragedii roku 1861 a 1862 stal se Ještěd Karolině Světlé ještě čímsi daleko významnějším, než byl posud. Hledala v jeho přírodě i v jeho lidu osvobozující možnost zapomenout úplně na své rozbouřené já a jeho nepřebolené krise, ale zároveň hledala tam povahy a děje, jimiž by mohla objektivisovat kypící subjektivní obsah své duše. Studium jako narkotikum, tvoření jako osvobození - tof dvojí forma vnitřního života Karoliny Světlé v letech šedesátých a sedmdesátých. Ale studium ještědského lidu, které naše básnířka podniká ve Světlé, Dolních Pasekách a v okolních vesnicích, liší se podstatně jak od romantického nadšení pro lidové tradice, s nímž se potkáváme u Boženy Němcové, tak od dokumentárního postupu pozdějších realistických psychologů našich vesničanů. I Světlá měla zájem pro zvykosloví, z jehož bohatství vyčerpala nejeden malebný detail a leckterou působivou scénu svých ještědských románů; i Světlá všímala si kroje a nářadí a zachovala nám vedle mnohých nesprávných a libovolných pozorování též řadu kulturně důležitých postřehů; i pro Světlou zvonil dialekt hlavně po stránce fraseologické vábnou hudbou, jejíž ohlas zaznívá plně na stránkách jejích děl z Ještěda. Leč pozornost pro toto vše ustupovala daleko hlubšímu zájmu pro lidové povahy, pro charakterní krásu vesnických duší, pro ryzí typy mravní velikosti, k nimž Světlá přistup?vala s rousseauovským přesvědčením, že v lidu, neporušeném -kulturou, uchován jest poklad přirozené čistoty a prosté dokonalosti. !Jsou drobnější její práce z Ještěda v jádře povahokresbami, v nichž propracovaná studie charakteru znamená takřka vše, dějová zápletka pak skoro nic; do celé galerie seřazeny jsou takové studie charakterů, vzniknuvší většinou v bezprostřední blízkosti původních mode,lů, v obou klasických knihách »Prostá mY'sl« a »Kreshy z JeštědÍ«. Jsou to dvě knihy vzácné epické síly, stejně svěží v tragickém podání ztroskotaných srdcí 816 i v humorném rozmaru při vystihování drastických výjevů; s tak