žena maloduchým manželem, pomluvena společností, rozhodla se navždy odejHi od milostného druha, kterého milovala citem velmi hlubokým. Tento rozchod, provedený s tragickým gestem hrdinky starověké, zakončuje milostný román obou nejvzácnějších duší své doby způsobem vznešeným: Světlá platí za své setrvání v mezích společensky daných principů morálních mincí nejvzácnější, celým osobním ště'stím, ale teprve tehdy, když jest si jista, že obrodné a očistné dílo její na duši Nerudově jest vykonáno. Žena, která zprvu obětovala principu mravního vzestupu smyslovou krásu plně rozkvetlé lásky a později zásadě veřejné morálky všecku svou vnitřní blaženost, mohla mluviti o oběti jakožto o samé ose etického života dojista bez nebezpečí, že pronáší krásnou frázi. Neustávala opakovati jako žena, jako básnířka, jako mravní vychovatelka tuto zásadu, která jí nahrazovala náboženství, pro jehož oddanou a pokornou spoutanost nebylo v její revoltujíd a racionali,stické duši místa, třebaže projevovala vždy vznešený zájem a neumořitelnou zvědavost pro otázky záhrobí. Evangeliem altruistické oběti, vyznáním mravního mesiášství přiblížila se Karolina Světlá, někdejší stoupenka George Sandové, vyššímu geniu moderní, poesie ženské: anglické myslitelce a básnířce George Elliotové; k černu došla bčka Spinozova, Straussova a Spencerova čistě rozumovou úvahou, to prožila naše poetka v hloubkách nejosobnější zkušenosti. Anglická positivistka učí, že lidská společnost jest organickým celkem živých a mrtvých, slouč.eným v jednotu solidaritou, založenou na obětavém altruismu; tento jednotící princip překonává postupně temné mocnosti nespravedlnosti a sobectví. Energická tvůrkyně »Adama Beda« a »Silase Marnera« vkládá Savonarolovi do výmluvných úst větu, že vyšší život. počíná teprve zřeknutím se vlastní vůle ve prospěch celku ... uslyšíme velmi příbuzná slova od vesnických kazatelů a myslitelů z Ještěda, jimiž Karolina Světlá zalidnila svá díla. 315