stupu. I bývala k výbušnému Nerudovi chvílemi velmi přísná, nepopřávajíc inu ani, aby jí políbil ruku, a horlíc vychovatelsky, kde stoupenec Heinův očekával vyznání lásky. Nebyla ani na okamžik na pochybnostech o tom, jak neobyčejnou bytostí, jest její milostný přítel, a že jeho budoucnost stojí za oběti sebe vyšší; ale byla si rovněž jista tím, že budoucnost tu třeba teprve vytvořiti, že milence, která by Nerudovi měla znamenati mravní vzestup, připadá úkol mesiášský, a této missi podřídila zvolna všecku mohutnost své citové náklonnosti. Neruda, pokud v kvasu své rozervané mladosti dovedl se povznésti nad jevovou pravdu svého vnitřního dneška, byl Světlé vděčen, že ho chtěla vykoupiti, očistiti, navrátiti jeho lepšímu já; avšak nejednou se vzbouřilo jeho dobyvačné mužství, jeho smyslový romantism, a pak s krutou bezohledností protestoval proti ),falešné, urputné stydlivosti«, proti »staré panně, která se neumí, ani duševně ani tělesně vzdát« a jíž její strohé, neoplodněné, jednostranné ženství, vždy zůstane kletbou. A Světlá oplácela upřímností za upřímnost; vyznávala, že příliš se ohlíží na mravní, konvence, že příliš šetří rodičů, manžela, dobrého svého jména, že nemá odvahy jíti v enthusiastické lásce bezohledně za neomylným hlasem svého citu. Tu soudila Světlá s neohroženou otevřeností< a s přísnou pravdivostí o sobě samé; vznešená etika příliš často u ní, se ztotožňovala s mravním konvencionalismem, předsudky nejednou jí platily za božský zákon, opatrné společenské ohledy povyšovala zhusta na životní axiomata; proto leckdy tak těžko rozumíme jejímu rigorismu a tážeme se, zda nebyl to spíše rigorism ze společenského pohodlí než z mravní statečnosti. Rozchod s Nerudou, který nadešel příliš záhy, a přece ve chvíli, kdy Neruda byl pro budoucnost mocí velké ženy osvobozen od nejtemnějších démonů, byl z velké části ústupkem morálce veřejné. Potrestána neúměrně za drobné jesuitské úskoky a malé hry koketerie, které si ve styku 314 s Nerudou vynutily poměry, zrazena důvěrnou pHtelkyní, poní-