v prvních svých povídkách, čerpaných ze salonního ovzduší a psaných sentimentálně podbarvenou řečí konversační, ozývá se vedle snahy o pmbuzení ženina svědomí a uvědomění velmi mocně tón, který překvapuje. Někdejší citová egoistka hlásá stále evangelium odříkání, oběti, mravní pokory a celou tíhu těchto etických hodnot skládá na ženu; kterak dívka neb žena podřizuje své o'sobní štěstí cizímu blahu a vykoupení, toť vlastní obsah jejích prvních prací, ať slují, »Dvojí probuzení« či »Sestry«, »Společnice« neb »Láska k básníkovi«. Nevíme, z hlubin jakých duševních krisí vyvážila Karolina Světlá na začátku své dráhy tento velký mravní klad; čteme-li však ony počáteční její novely psané před rokem 1860, neubráníme se dojmu, že vysoká mravní tendence není zcela prožita. Osud chtěl, aby básnířka onen ústřední problém prožila brzy co nejkrvavěji. Do prvního tříletí básnické činnosti Karoliny Světlé spadá nejtragičtější událost jejího života: osudná láska k Janu Nerudovi. Nedlouho po vydání památného almanachu »Máje« roku 1858 seznamuje se čtyřiadvacetiletý básník s ženou o čtyři roky starší, a o celá desítiletí mravně uzrálejší, a v letech 1861 a: 1862 dostupuje milostné přátelství' jejich vrcholu. Tehdejší Neruda, který zápasil s krvavými otázkami »Hřbitovního kvítí«, byl vášnivý bouřlivák propukající každou chvíli, byl sanguinický dobrodruh inspirace prudce citové, byl společensky nespoutaný bohém, jenž viděl denně možnost, že otevrou se před ním dveře dlužnického vězení, a jenž okoušel s jakýmsi chtěným cynismem erotiky všelikého druhu. Touži·i nejen intelektuálně, ale i smyslově dobýti žádoucí a rozkvetlé ženy, ,která patřila jinému muži a která si byla dobře vědoma své ceny, a nabízel jí v sázku celou svou existenci i všecky své dosavadní závazky. Karolina Světlá však již tehdy uměla svou hlubokou a citově opravdovou sympatiovládati mravní, kázní a hleděla už tenkrát na lásku, v níž by vůle opanovala nervy a smysly, jako na možnost mravního vze- 313