vou bouřlivačku cosi opojného a osvobodivého, co vanulo k ní rovněž z českého písemnictví obrozenského: mocný a neklamný pocit poctivé kmenové příslušnosti oprošťoval duši z konvenčních lží staropražského prostředí; původní a čestná lidovost byla lékem proti rozpadajícím se a neupřímným životním hodnotám buržoasie; sama řeč, v ní'ž bylo možno vyjádřiti nepokrytě citovou i obraznou skutečnost nitra hez tradičně společenských ohledů, měla v sobě cosi omlazujícího. A tak sňa,tek Johanky Rottové s Petrem Mužákem dne 7. ledna 1852 byl snad spíše činem sebeosvobození než projevem citové a smyslové lásky - mladá žena toužila se jím oprostiti od tak mnohého, co činilo jí domov nesnesitelnou klecí. Avšak romantická nem{)c přebuje1é citovosti, vášnivého individualismu, věčně se vzpírající obraznosti byla již předtím zachvátila celou duši Johančinu do té míry, že manželství, které se zdálo bezobsažné, pusté a všední, záhy se ukázalo jako nová forma útlaku konvenční morálky na bytosti revoltující; Petr Mužák jako osobnost objevil se brzy býti pouze nositelem týchž pozemských, měšťáckých, úzkoprsých zásad, které vedly v otcovském domě boj proti romantické exaltaci Johančině. Celá krise manželství pus,tého a marného propukla, když Johance Mužákové zahynulo jediné děcko; doufala se vykoupiti mateřstvím, a byla drsným osudem oloupena o tuto možnost záchrany. Máme přímo krvavě pravdivé a odvážně nepokryté dokumenty duševní rozervanosti mladé paní v řadě dopisů, které v letech 1853-1858 psala své sestře Sofii Podlipské; jest to korespon dence památná v mnohém směru. Obdivuhodná dvojice výjimeč ných sesterských povah předstupuje před nás. Mladší, ale vyrovnanější Sofie stojí filosoficky již v dívčích letech nad životem, k jehož chápání a ovládání ji vyzbrojilo bohaté přemýšlení a rozsáhlé vzdělání; uvádí jevy ráda na obecnější pravidlo: hledá smiřlivé překlenutí rozporů dění společenského i osudu jednotlivcova; nedbá o přesné a bezprostřední poznatky ze skutečnosti 311