obra,zností. Ježto pak rodina a domov, společenský řád a dobrý mrav nedopouštěly, aby obraznost a citovost se jakkoliv činně projevovaly, byla mladá Johanka výlučně odkázána na oblast čtení a dumy, kde mohla žíti vlastním a pravdivým životem. Avšak v knihách nacházelo rozcitlivělé a fantastkké stvoření zase onen jed romantický, který do jeho srdce nakapala doba a sentimentální, výchova. Básníci romantičtí živili její obrazotvornost, opájeli ji vidinami světa lepšího než šedá skutečnost, vábili ji z úzkých zdí města do přírody vždy ochotné vyslechnouti nejjemnější záchvěv jejího pobouřeného srdce. Bouřliváci ze školy mladoněmecké podporovali její společenský vzdor, její touhu po osobním osvobození z pout tradice, její ženskou pýchu - a přihlédla-li až ke zdrojům těchto revolučních snah, nesetkávala se s nikým menším než s první ženskou odbojnicí-básnířkou, s George Sandovou. Dnes víme, že vliv prudké romantičky francouzské na vrcholná díla Karoliny Světlé byl daleko menší, než se druhdy věřilo, a že Karolina Světlá jako žena a umělkyně dospěla k vyšším úkolům než Aurora, Dupinová - ale to neznamená, že bychom směli podceňovati vliv francouzské poetky na mládí Johanky Rottové. Pražská mladá měšťačka nalezla u nestárnoucí paní z Nohantu všecek odbojný romantismus: Rousseauovu lásku k přírodě a k svobodě, naprostou volnost bouřného citu a vášnivého milování, rozhodné schválení veškerých choutek překypujídho individua, výmluvný odpor proti společnosti a jejím konvencím. V prvním životním období Karoliny Světlé jest jí básnířka »Indiany« a »Lélie« prototypem ženství a vroucně milovaným protikladem všeho, co ji doma svíralo. V odboji proti domovu u dvacetileté Johanky Rottové dlužno si povšimnouti ještě jednoho činitele - jest to moment národně vlastenecký, který do rodiny Rottovy vnášel Johančin ženich Petr Mužák, poctivec hez vzletu, idealista dohře připoutaný k zemi, 810 člověk úzkoprsý, ale srdečný. Jeho vlastenectví mělo pro vášni-