na důraznosti, tím ztrácívají postavy na plastice. Karolina Světlá, která sledovala G. Sandovou na cestě konstruktivní tendence, nevyhnula se zcela těmto úskalím. Božena Němcová však byla příliš vyzbrojena pozorovatelskou zkušeností a příliš prosycena oním blahodárným romantickým naturalismem, že neztratila rovnováhy; figury jejích povídek jsou tak pevně a zákonně postaveny, že jim neublíží ani zařazení do toho, onoho programového plánu; přerůstají prostě přes něj. Ovšem, nesmíme zapomenouti, že se Němcová v podstatě vůhec nedotkla oné formy, kde toto nebezpečí' hrozí teprve ve své neodbytnosti, totiž románu; chystala se k němu mnohokrát. Učinila náběhy, a přece nakonec zůstala jasnou a šťastnou vypravovatelkou kratších, přehledných, souměrných povídek. Čemu se máme u této složité literární bytosti obdivovati nejvíce? Jejímu skoro báchorkovitému romantickému naturalismu? Či spíše síle a přesnosti národopisného pozorování? Nebo myšlenkové odvaze, u tehdejších žen výjimečné, s níž se ponořila do hloubání o filosofických a společenských otázkách? Nebo onomu jistému a neporušitelnému instinktu hásnickému, který ji vždy ochránil před uměleckým bludem? Byli bychom nejen krátkozrací, ale i k Boženě Němcové nespravedliví, .kdybychom nepochopili, že výše než tyto složky její individuality stojí onen jednotící princip, který dovedl syntheticky překlenouti kontrasty a jenž byl literární obdobou oné vnitřní vÍ'tězné síly životní, která ze ženy trpící, pokořené, churavé a nuzné činila vždy jasnou a věřící vyznavačku života, jeho radostnou a plesnou pěv kyni. (1912.) 306