dílo hodnotiti, připočteme je ke klasickým kusům české literatury. Podobně dalo by se to říci snad ještě o Erbenově »Kytici«. Avšak heslem romantismu Boženu Němcovou cele nevystihneme; na to jest příliš dcerou nové doby. Na rozdíl od typických romantiků přinesla si do kolébky velmi intensivní dar pozorovatelský a značně silný sklon intelektuální hloubavosti; i v tom jeví se předchůdkyní nejedné české spisovatelky moderní. Její dar pozorovatelský vyspěl neobyčejně při národopisném sběratelství i na rozsáhlých cestách, které jí odhalily český lid v nejrůznějších kmenových a krajinných útvarech. Ale Božena Němcová nepozoruje pouze národopisné zvláštnosti a tradiční přežitky; nejinak než Karel Havlíček, její věrni' přítel a osvícený kritik, zajímá se živě o veškeré projevy společenského, mravního i charakterního stavu na venkově a se stejnou bezprostředností jako Havlíček zachycuje toto vše v barvitých obrázcích, dodnes nedoceněných. Ještě jedním, snad nejpodstatnějším rysem souvisí její pozorovatelský realismus s Havlíčkem: jednotlivé postřehy se nerozpadávají v nahodilou mosaiku, ježto je slučuje organicky celistvý názor životní. Božena Němcová byla hlava dumavá a přemýšlivá od přirozenosti; přátelské svazky s hegelovskými mysliteli, jako byli Hanuš a Klácel, přiblížily jí synthetickou filosofii německou, všecky časové otázky, jak jimi »Mladé Německo« prosytilo literaturu, zachvívaly jejím nitrem, prahnoucím po sociálním obrození. Odlesk toho nacháiíme v jejích pracích, hlavně pozdějších, kde nejednou se objeyuje sklon k tendenci, ne vždy bez obětí uměleckých. Ale i slabší prác~ Boženy Němcové, na příklad »Pohorská vesnice« nebo »V zámku a podzámčí«, ukazují, jak ryzí umělecký instinkt ji chránil před scestím, na němž zcela zabloudily soudobé spisovatelky německé a francouzské. Veškeré jednostranné sledování tendencí zavádí k schematičnosti a potlačuje barevnou plnost života; čím přibývá theorematům 30S 20