nic se neohlížej; toť mluví k tobě sám hlas přírody, a neposlechneš-li ho, prohřešil jsi se proti nejvyššímu zákonu. Naturae convenienter vivere - tato starověká moudrost byla i posledním přesvědčením Boženy Němcové. Její bohatá tvůrčí obraznost neumdlela nikdy vytvářeti z plnosti lidového života typické postavy, které se docela oddaly tomuto zákonu souhlasu s přírodou; mezi nimi jsou v převaze statečné a vášnivé bytosti dívčí, rozkošné milenky a obětavé hrdinky, z nichž každá má kus ze své tvůrkyně, prošedší všemi formami duchovního i smyslového milování. Ale nejvyšším výtvorem, v němž se zrcadlí romantický naturalismus Boženy Němcové, jest její »Babička«. Odborné zkoumání poučuje nás vždy zevrubněji o tom, že v kouzelné té selance jest mnohem méně doslovné reality a vzpomínkových dokumentů než básnické stilisace a umělecky romantického úmyslu; podrobná kritika musí nám ještě ukázati komposiční zákony tohoto promyšleného arcidíla. Základním motivem knihy jest harmonie člověka s přírodou jej obkličující - život vyrovnaný a pokojný jest pouhým věncem slavností práce i plesu, k nimž věčně se omlazující příroda dává stále nové pozadí. Lidé prostí, hlavně zbožná filosofka od kolovratu, nesmrtelná babička, jsou přírodě nejblíže, a proto nebloudí; ba, děti, jimž zasvěcena většina knihy, jsou přímo kusem přírody samé. Zachovávajíce zákon přirozený, překlenují tito prosto duší a nevinní lidé rozdíly sociální; v skoro báchorkové optice se podařilo básnířce vyrovnati propast mezi vévodským dvorem a prostými podruhy a chalupníky. Tak jako v pravé idyle jest v »Babičce« všecko samozřejmé a spontánní; pod volným proudem naivní kroniky se skoro ztrácejí dějové linie, a kronika člověka jest málo více než doplněk kroniky přírodní. Mluvíme-li o"duchu knihy, máme před 304 sebou typický příklad české romantiky, chtěli-li bychom však