žena Němcová zami,luje si českou řeč i českou minulost, sní o mesiášském poslání ženině v národním obrození, oblíbí si prostý venkovský lid ja'ko pravého, neporušeného nositele svébytnosti národní. Pražská literární společnost, kde se půvabná a vášnivá mladá paní rozvije, jsouc obdivována a milována, obrátí tento její vlastenecký romantismus směrem národopisným; stává se sběratelkou báchorek i zvykoslovných tradic. Ale v této chvíli probouzí se v ní romantický básník, jemuž všecko poznání jest pouhopouhou látkou pro umělecké tvoření a všecek národopisný materiál záminkou vyjádření vlastní osobnosti. Báchorky B. Němcové mají z lidu většinou jen motivy; jinak jsou to poetická díla, jak to od pohádek žádala estetika německých romantiků. Již v těchto časných dílech B. Němcové poznáváme, kolik v jejím umění jest ryze romantického. Především jest to nadšený a důvěrný kult přírody, s kterou hrdinové a hrdinky B. Němcové vždy žijí v nejněžnějším souladu: hned cítíme Rousseauovo důrazné evangelium přírody, hned zaznívají k nám ohlasy německé symbolisujíd filosofie přírodní, hned obdivujeme se jemným pozorováním světelných, barevných a vzdušných jevů, připomínajícím, že básnířka patři pokolení, u něhož počíná moderní krajinomalba. Romantický naturalismus B. Němcové není jen vyznáním smyslového zanícení a citového oddání se; domyslila si jej v celou soustavu životní. Hlavní problém, jímž se zabývají i nejhlubší její práce, jest naléhavá otázka, jak zachovati základní shodu člověka s přírodou. Božena Němcová odpovídá:k té otázce naivní důvěrou v onen řád a zákon, jejž příroda každému z nás vepsala hluboko do srdce, jenž se u člověka neporušeného kulturou projevuje řečí pudů a který jest uskutečňován nejdokonaleji v lásce všech ke všem. I intensivní přesvědčení Boženy Němcové o posvátnosti a vznešenosti erotiky souvisí s tímto romantickým naturalismem: jak se ozve v srdci prudká a vášnivá pobídka lásky, jdi za ní a na 303