v boj za nové hodnoty, podceňujíce namnoze moc historické tradice a nátlak veřejných poměrů; jaký div, že právě nejšlechetnější z nich, jako muž myšlenky Augustin Smetana a muž činu Karel Havlíček, padnou rozdrceni v nerovném zápase? Jiní, II nichž veřejný skutek nejde ruku v ruce se souk,romým přesvědčením, zapředou se v sebeobraně do hustých vláken snění a toužení a ztratí se světu: u Nebeského jest to předivo básnické dumy a učeného literárního poznání, u Klácela předivo filosofických utopií. A hle, mezi těmito přechodními zjevy myslitelů a publicistů, učenců a básníků, rozpoltěných až do hlubin duše a většinou nenaplnivších vlastního osudu, stojí' také ženská postava, první naše moderní žena vůbec, Božena Němcová, která silou básnické své osobnosti dovedla překlenouti bytostné spory oné kritické doby, a třebaže za cenu životního štěstí, vytvořiti vyšší synthesu, jaká ucházela mužským jejím druhům. Dobrá polovina bytosti Boženy Němcové byla romantická. Její dětství a panenství vyrůstalo v odlesku skvělého dvora romantického, kdež dobrodružství' bylo běžnou životní formou. Co vídala krásná dcera poněmčilého štolby v smělých liniích ve skutečnosti, toho matný odlesk hledala v konvenčním romantickém čtení, živícím žízeň lásky, sentimentální neklid pobouřeného srdce a opojné horování o budoucnosti dobrodružné. Tyto knihy německých lžiromantiků otevřely její plamenný zrak i pro krásu krajiny, kde vyspěla: tak jako v novelách tvořily i v ratibořické skutečnosti divoké hory s hlubokými hvozdy a se starými hrady pozadí života a sesílaly s temných svých výšek do kvetoucích údolí s idylickými zákoutími svoje zkazky a pověsti. Manželství Boženy Němcové znamenalo náhlé a kruté procitnutí z romantického snu do syrové a drsné skutečnosti, přineslo jí však na různých zastaveních její křížové pouti sblížení s romantickou kulturou. Neurčitý a blouznivý romantismus dívčí 802 mění se pak v uvědomělou českou vlasteneckou romantiku: Bo-