jeho slovo, jeho myšlenky, a v mnohých českých krajinách znamená přijetí a pochopení publicistiky Havlíčkovy první krok od výlučného zájmu náboženského k zájmu politickému a veřejnému. Srdce českého lidu, tak horoucně bijící, mělo do Havlíčka rytmus náboženské meditace, od Havlíčka rytmus politického činu. Druhá odpověď má spíše ráz extensivní i vykládá, kterak Havlíček rozšířil a prohloubil pojem národa, do počátku čtyřicátých let celkem akademický a kusý. V době, kdy navždy končí poddanství a kdy buduje se stát na podkladě demokratickém, pojímá Havlíček cele a plně národ ve smyslu lidovém a odhazuje tak navždy učenecký blud XVI. věku, oživený nad to interesy feudální aristokracie, o teritoriální podstatě národního snažení. Lze říci, že současně s Havlíčkem lid vstupuje vědomě a významně do arény života národního. Jen o rok starší než Havlíček jsou Božena Němcová a Josef Mánes, dva zjevy jemu značně příbuzné, z nichž jeden odhaluje podstatu lidu literárně. druhý výtvarně; o tři léta později než Havlíček rodí se Bedřich Smetana, jenž vystihne tuto podstatu lidovou hudebně. Havlíček stojí bratrsky a významně mezi nimi, a na přímém, vysokém čele leží mu jasný paprsek krásného vědomí, že jeho přičiněním vstupuje k práci národní lid vzdělanější a osví cenější. (1906.) 300