mohl uskutečniti svůj plán, aby po částech byla podána v »Pražských Novinách« encyklopedie politická, zavinily to především trapné censurní poměry. Havlíček pevně ovládal vzácný a křehký nástroj, jehož bylo nevyhnutelně potřebí k buditelství lidovému: lidovou řeč a lidový sloh. Jeho silně vyvinutá schopnost rozumová vedla jej k vyjadřování podstatných rysů myšlenkových způsobem přesným a jasným; jeho břitký vtip solil a kořenil myšlenky ostrou a dráždivou příchutí; jeho nevšední smysl pro účelnost volil vždy formu úsečnou; Havlíček nebyl epigramatikem jen v žahavých svých verších, nýbrž i v žurnalistické své próze. Miloval a správně chápal stilovou původnost národní písně české, její rychlý spád, její pointovaný vtip, její průzračnou slunnost, nač před ním uhodil již s tak skvostnou básnickou intuicí spřízněný s ním Čelakovský. Na Rusku literární škola »naturalistů«, S velkým tvůrčím duchem Gogolovým v čele, upozornila Havlíčka, jak lze vykořistiti dar reálného života i reálného jazyka pro literaturu a vytvořiti odtud skutečné umění realistické, které má nejen svůj způsob nazírací, nýbrž i vyjadřovací. Studium velkých německých a francouzských osvícenců, jmenovitě Voltaira a Lessinga, ukázalo mu, že jasnost, koncisnost, břitkost výrazu literárního není jen methodický nástroj, nýbrž přímo zbraň. Za těchto vlivů vypracoval Havlíček svůj ryzí, mužný, sečný a pružný sloh nejen z lidových prvků vytvořený, nýbrž i pro lid určený a Íidem nadšeně přijatý: a v tvůrčí té síle slohové jest také díl Havlíčkovy práce lidově výchovné a osvětové. Lze si posléze položiti otázku po konečných výsledcích Havlíčkových snah lidově osvětových a vzdělavatelně výchovných a zkoumati, kterou měrou Havlíček přispěl jimi k pokroku národnímu. A tu hlásí se dvojí odpověď. Jedna zjišťuje sílu a stupeň lidového uvědomení, probuzení, vzdělání, jež bylo dílem Havlíčkovým: zapadlé horské vesnice přijaly jeho časopisy, 299