čení, zprávám o této činnosti na venkově, vybízel, aby mu byly podávány zvěsti o ruchu buditelském, o uvědomení jazykovém, o zakládání knihoven, o znárodňování života společenského a spolkového ve venkovských městech a městečkách; obracel veřejnou pozornost k podobným podnikům pražským dosahu všeobecně národního; získával příznivce a příspěvky pro českou školu průmyslovou; upozorňoval na Českou Matici a na sbírky musejní; důvtipně a rozhodně řešil otázku osamostatnění českého divadla a dával konečně v době svrchované stísněnosti vládním absolutismem, dne 2. listopadu 1850, v Slovanu návrh na nepolitickou organisaci lidových snah osvětových s účelem podpůrným i propagačním, jež pracujíc především k umožnění studia nadané mládeži, právem by nesla významné jméno Jednota Komenská neb Spolek Komenský. Vůbec v této době, kdy aktivní politika česká zmrazena byla drsným proudem ledového ahsolutismu, propagoval Havlíček s důrazem dvojnásobným vnitřní osvětovou práci, a proto opětovně zabýval se otázkami školství. Než vlastní obor Havlíčkova buditelství osvětně lidového bylo buditelství politické; tu znamená Havlíčkova činnost naprosto nový směr národních našich snah. Jako novinář a publicista má Havlíček význam dvojí: jednak byl první, kdo otevřeně, mužně a statečně pěstoval politickou žurnalistiku, kdo v době reakce, mdloby a opatrnictví hájil liberálně národnostní program proti vládě, jednak publicistikou přímo lid vychovával. Havlíček byl pravý protiklad demagoga: obracel se vždy k uvědomělému intelektu, jejž přesvědčoval a nesváděl; hledal vždy souvislé odůvodnění svých názorů, které vzdělávalo a neoslepovalo úsudku a soudnosti, učil lid politicky mysliti a dívati se na veřejné záležitosti klidně, věcně, všestranně a realisticky. Jeho politické články nehyly jen plamennou výzvou k činu, 298 nýbrž spolehlivou pomůckou k vzdělání, a jestliže Havlíček ne-