teřského jazyka v konversaci, pořádá ochotnická představení, bojuje všude proti dvojjazyčnosti, vida v ní - v životě soukromém - nikoliv nutnost poměrů, nýbrž nedostatek mravní upřímnosti a rozhodnosti. Na první pohled vůbec není rozdílu mezi touto drobnou buditelskou prací Havlíčkovou v Německém Brodě a průměrnými snahami ostatních organisátorů lidových ve smyslu obrození národního na českém venkově; přihlédneme-li však blíže, uznamenáme vzácnou potud promyšlenost, soustavnost a jednotnost této Havlíčkovy práce. Zvláště jasně svědčí o tom jeho snahy ve prospěch knihovnictví. Kdežto starší, naivnější buditelé rozhazovali a rozšiřovali české spisy v lidu nahodile, dobrodružně, maně a bez programu, jak svědčí vysoce charakteristické příklady poněkud groteskních protichůdců Koniášových Řehoře, Šmidingra a Krolmusa, hledá uvědomělý Havlíček potřebný a případný orgán pro tuto činnost a nalézá jej v lidových bibliotékách, jež opětně míní organisovati, sjednotiti, uceliti. Tato snaha Havlíčkova má typický dosah: dotud bibliotéky, zřízené a vydržované státem, církví, duchovními řády, kavalíry, jsou výlučné, absolutistické, učenecké bašty vzdělanosti knižní a naukové, nyní v rukách obcí, spolků, jednotlivců mají se státi zdroji laické, lidové, životní a veřejné vzdělanosti. Byť nebyl Havlíček dospěl nad plán a osnovu, jak bylo přirozeno v době tísně a tlaku hospodářského, mravního, politického, národního, přece vrhl krásným rozmachem rozsevače zrní, z něhož některé v trní bylo udušeno, jiné však přece vzklíčilo, třeba až později. Když Havlíček přestěhoval se jako spisovatel a redaktor do Prahy, neměl arciť času přikládati sám bezprostředně ruku k drobné práci osvětné jako na venkově, ale zato ji organisoval novinářsky. Otvíral rád sloupce obou svých listů, zejména pak Pražských Novin, vycházejících v době občanského míru a klí- 297