zvuky a ohlasy svou účast na osudu člověkově. A toho tajemství neznal v našem básnictví nikdo lépe než Erben - a jeho antipod Mácha. To jsou naši dva první krajináři, onen spíše kreslíř ~stré, plastické, charakteristické linie, tento více malíř kolorista, štětce od díla k dílu bohatšího. Snad rozdíl jich spočívá ještě hlouběji: Erben, ctitel typického, hledá v české přírodě nejcharakterističtější scenerie a potlačuje svoje osobní zření, Máchovi, náladovci a impresionistovi, jde tu o krajinné zrcadlení vlastního nitra. Erbenovský výsek přírody zavolá na vás sám, bez zvláštních duševních předpokladů: nejsou ty zhuštěné krajinářské a přírodní obrázky Erbenovy, kterých nezapomenete do smrti, až klasicky normální? Jsou to malá arcidílka, jež vypracována o sobě, stačila by na slávu básnickou; ale oč větší chvály zaslouží proto, že přiléhají tak zákonitě k celku poetickému! Erbenova methoda pracovní, která staví jej jako umělce tak vysoko, mířila vždycky k tomu, aby všecky dobře odvážené a až ke dnu vyčerpané prostředky básnické stály ve službě konečného organického celku. Erben měl schopnost státi se v nejedné věci básnickým virtuosem (a nedostalo se mu oné šíře ducha, která před virtuositou chrání), virtuosem ve veršovém krajinářství, v charakterisační zvukomalbě, v hospodárném soustředění zkráceného výrazu, v rozmarné hře asonance a rýmu. v opakování příznačných motivů atd. Avšak Erben, kterému šlo vždy o typ a nikdy o zrůdu a odrů·du, vždy o linii a nikdy o arabesku, vždy o dramatičnost a nikdy o překvapující střižení děje, pohrdl slávou příliš lacinou a pracoval s krajní svědomitostí a s nejvýše klidnou jistotou na organickém rozvití všech ryze básnických prvků dramatických svých balad ... tvořil těžce, pomalu, leč svrchovaně poctivě. Proto právě ti básníci, kterým 292 šlo nade vše o literární poctivost, přilnuli k němu jako k svému