svých zásad v epice a tak se odklonil od postupu Čelakovského z »Ohlasu písní českých«. Vznětlivý, kypící, neklidný Čelakovský, v němž všecky dobře míněné pokusy o pedanterii nedovedly umlčeti temperamentu uměleckého, byl subjektivista ven a ven; měl ke všemu vášnivý a bezprostřední vztah a musil jej vždy znovu, ať kteroukoliv formou projeviti - ať chtěl, co chtěl, psal lyriku, tu jarou, svěží, jasnou sluneční lyriku, pro kterou ho nepřestáváme milovati - a čísti, i když se nám jeho antagonista Kollár stal úctyhodným, ale nestravitelným klasikem. Erben, ač byl mistr básnické nálady, ač rozuměl řeči přírody, byl pravým protikladem poety lyrického; v celém jeho tvoření nenajde se bezprostřední a nutný výtrysk vnitřní bytosti, nenajde se lyrická zpověď, nenajde se rytmické uvolnění citového napětí. Naopak, všude osobnost ztrácí se za objektem, básník mizí pod dějem, srdce se podřizuje slohové kázni uměleckého rozumu; nemůže býti většího kontrastu k Máchovi, který v zpěvním subjektivismu zlyrisoval vše, básnickou povídku i romantické drama, historický román i novelistickou krajinomalbu. Erbena k epice vedlo tedy samo duševní ustrojení, a nebylo ani třeba Langrových bystrých vývodů o výlučné oprávněnosti epiky a nikoliv též lyriky v duchu lidovém, nebylo třeba prudkého, byť syrového podnětu Kalinova, aby Erben soustředil svůj zájem na baladu námětu i slohu prostonárodního. Erben jest náš klasický baladik, nikým posud nepředstižený. Řekne-li se o něm: »hle, český Biirger«, povědělo se tím cosi velmi nepřesného a lichého. Biirger se vší výbojnou silou úsečnc své epiky neznačí více než průpravný stupeň baladiky Goethovy, která teprve má ethos i pathos, jakých na baladě požadujeme; ale Erben není pro nikoho průpravným stupněm, není vůči nikomu provisoriem, ani vůči Nerudovi - neboť Nerudovi přísluší spíše český název definitivního klasika české legendy v pro 290 stonárodním duchu. Balada Erbenova založena jest na obou zmÍ-