roveň jest vědeckým epikem, obracejícím se úspěšně k posluchačstvu složenému z celého národa. V podání' Palackého stává se naše historie monumentální: všecko veliké a vznešené z ní vystupuje před zraky národa v mohutných rysech a volá k následování a nápodobě; velicí mužové minulosti znamenají poMdku a závazek; mravní síly, které se projevily v periodách duševních vítězství, rozněcují tvůrčí činnost a vzpružují národní vůli; přítomnost se zjevuje jako pouhý most mezi slavnou minulostí a důstojnou budoucností; všecek nicotný a pohodlný materialismus okamžiku jihne jako pára a kouř před paprsky takového dějinného ideálu. Palacký se však nespokojil s tím, aby historii takto vykládal, nýbrž sám se snažil uskutečňovati pobídky, které statečnému srdci dějiny dávají ....:... proto vstoupil roku 1848 a pak opětně po obnovení ústavního života roku 1861 do arény politické, kde sám pomáhal dělati dějiny. O Palackém politikovi, jenž Palackého historika doplňuje, nechceme tu mluviti; stálý konflikt programu státoprávního se snahami národně federalistickými a ideálů austroslavistických s požadavkem historicko-politické individuality zemí, v němž se Palacký třicet let stravoval, ukázal, že velká osobnost nevylečitelného idealisty volí i v praxi obecné koncepce před reálním pozorováním poměrů. Jako politik chtěl Palacký nejinak než v literatuře, ve vědě a ve filosofii opětně navázati přestřiženou nit historické tradice; nechceme rozsuzovati, zda zvolil si k tomu cestu zcela správnou. I kdyby bylo popřeno,že učenci a filosofovi chybělo specifické nadání výkonného politika, bude s povděkem připomínáno, jakým ideálním nadšením pro nejvyšší statky člověčenstva povzbuzoval Palacký českou politiku při jejích prvních, neobratných krůčcích dětských; co vykonal pro naši publicistiku, kde si vychoval za spolupracovníka a mluvčího Karla Havlíčka; kolik provedl jako veřejný organisátor. 285