speciální práce se obracely se zdarem k dějinám reformačním. V životním díle Palackého, v »Dějinách národu Českého v Čechách i v Moravě«, stává se vylíčení husitství i bratrství vlastním středem a nabývá proti původnímu plánu jak většího rozsahu, tak složitějšího prohloubení, jmenovitě od chvíle, kdy prvotní národnostní pojetí husitství ustupuje koncepci smělejší a filosofičtější: nejde pouze o zápas mravní síly s násilnou hmotností, nýbrž daleko spíše o boj svobodného poznání s autoritou. Jestliže dříve při mykal se Palackého filosofický výklad českých dějin velmi těsně k národní romantice, navázal nyní na emancipační myšlenkové úsilí období osvícenského, které volalo do zbraně rozum proti každé autoritě, ohmezujíd svobodné hadání. Dílo, které uskutečnilo tyto smělé a důsažné apriorní ideje, jest i provedením úchvatné: velký učenec podává si v něm ruku s velkým spisovatelem. Palacký podnikl mnohonásobnou práci průpravnou a pomocnou z oboru staročeského místopisu, genea logie a diplomatiky: vydal řadu pramenů i dokladů; vyšetřil rozborem co nejbystřejším několik sporných otázek v důmyslných monografiích; v tom ve všem byl pokračovatelem a dovršovatelem Dobnera a Dobrovského, ale zároveň učitelem a vůdcem mladšího pokolení historického. Práce ty neměly pro Palackého pouze význam nutných pomůcek a průpravných cvi čení, nýbrž sloužily též jeho snaze o harmonické ucelení život ního díla; bez ukázněné práce analytické a kritické, bez drob ného šetření a trpělivého luštění byl by snadno upadl, jak sám cítil, do přílišné povšechnosti velkých koncepcí, do předčasné synthesy, svádějící až ke schematice, do nábožensko-filosofického přehlížení a podceňování faktů, které přece v dějepise mají vystupovati v barevné rozmanitosti jevového dění. Nevyhnul se úplně tomuto úskalí, které hrozívá všem velkým myslitelům: nejednou předhonila koncepce historické pozorování, leckdy pro- 283