Libušině čeští Macphersonové, padělajíce hrdinskou poesii staročeskou; nejinak vznášel se obraz kulturního prastavu Slovanstva při namáhavé učenecké práci P. ]. Šafaříkovi, nejdůvěrnějšímu to druhu Palackého. Od primitivnÍ' idyly povznášel se však historický zájem Palackého k národnímu bohatýrství, jež nacházel v bojích husitských, kdy se naše mravnÍ' idea projevila nejmocněji ve svém odporu proti Němectvu, - původní pojetí husitství u Palackého bylo v podstatě národnostní:. Ale od hrdinství obranného a ideového zápasu husitského postupoval Palacký výše, k domnělé obnově humanitních a demokratických ideálů staroslovanských, kterou z ducha pravého křesťanství provedla Jednota bratrská. Češtr bratří se jevili Palackému, jenž nade vše stavěl »božnost, t. j. srodnost a podobnost Bohu«, vyvrcholením našeho dějinného vývoje. Důraz, který Palacký položil na českou náboženskou reformaci husitskou i bratrskou, byl v našem národním obrození krokem novým a významným. Osvícenství obracelo se sice zcela uvědoměle proti zásadám protireformačním a snažilo se alespoň poněkud porozuměti našim náboženským zápasům neb očistiti je od obecné příhany a opovržení, ale i vzdělaní dějepisci, jako Voigt a Dobrovský, vypra;covali se v tom nanejvýše k vlídné snášelivosti. V hlubinách svého svědomí překonával církevní autority Dobrovský Baylem a Jungmann Voltairem; pro organické spětí obrozeného českého života myšlenkového s duchovní minulostí národní chyběly jim veškeré podmínky. Toho odvážil se teprve Palacký, jehož rodina se přihlašovala k zásadám Jednoty, jenž byl od dětství horlivým čtenářem bible, jenž již v jinošských letech překonal v sobě skeptický materialismus synthesou filosofického idealismu a reformačního křesťanství. Nedlouho po příchodu do Prahy obnovuje památku Komenského; v čtyřicátých letech vydává ukázky ze spisů Husových 282 předchůdců; později uveřejňuje akta procesu Husova ... i jeho