starších historiků. Ale kdežto přísně rozumoví osvícenci nepostoupili nad analysu, pomýšH Palacký velmi záhy na synthetické podání v duchu pragmatickém a pod zorným úhlem oněch myšlenkových směrů, které přinesl západoevropský romantism do Slovanstva a do Čech. Ši,roce založené dějiny národní, jimiž záhy nahradil plán »popsání Husitstva«, mají sledovati cHe, které hlavně Jungmann byl vytkl české literatuře. Z vědeckého poznání minulosti měla temeniti vlastenecká důvěra v budoucnost; český dávnověk měl býti pomůckou k uvědomělému poznání našeho místa ve Slovanstvu; všecko Hrčení velkých dějů našich předků mělo býti prodchnuto silným citem národnostním. Tyto ryze romantické ideje, jež živily se od dob Durychových z teorie Rousseauovy a Herderovy, uvedl Palacký, jehož spekulace byla vyšlmlena v anglickém a německém idealismu, v jednotnou filosofidějin. Hlásí se v ní odvážný ideolog odchovaný protestantismem, nadšený Slovan, zkrášlující si povahu svého kmene, přísný etik, pro nějž smyslem života jest najíti mravní řád. Celé dějiny národní, které Palacký odhodlal se sledovati do r. 1526, nikoliv však v době největšího pokoření bělohorského, zjevují se mu jako odvěký zápas Slovanstva na půdě české s plemenem germánským; dle věčného úradku božského jest to stálý spor mravnosti s hrubou hmotností a s násilím. Kdežto dějepisci XVIII. století, na př. zastaralý Pubička a osvícený PelcI, velebili věk králů z rodu Přemyslova a dobu Karla IV. jako zlatá období našeho národa, spočinulo oko romantického myslitele a uvědomělého potomka Českých Bratří se zalíbením a pýchou na jiných třech periodách našeho dějinného vývoje. V pravěku českém a slovanském, neporušeném řády západními a neznajícím nevolnictví, viděl syn venkova a čtenář Rousseaua blaženou rolnickou selanku demokratické svobody; nejinak rýsoval slovanskou dávnověkost v nadšeném apriorismu Jungmann, když psal úvodní charakteristiky k »Historii literatury české«; nejinak snili o věku 2iH