která pak byla nahrazena vyrovnanou důstojnostÍ'. Dar elegantní konversace pojil se u něho s nadáním klidného a vážného řečníka. Neztratil nikdy smysl pro umění, z něhož nejvýše si vážil meditační poesie a mohutné architektury; zůstal až do konce filosofem nejen vědomostmi a názorem, ale i životní praxí; schopnost rozuměti minulosti v jejích velkých tendencích neudusila v něm porozumění pro živé potřeby přítomnosti. Toto podivuhodné seskupení vlastností, talentů a šťastných možností v osobě Františka Palackého zdá se býti řízeno hlulbším zákonem, tíhnoucím k harmonické synthese, a jako by byl instinktivně vytušil tento skrytý řád svého osudu a vývoje, jal se jej ve všem svém snažení realisovati: jako u všech opravdových geniů, jsou i Palackého charakater a dílo jen dvěma různými výrazy a projevy vnitřní zákonné jednoty. Jako v drama tě, řízeném promyšlenou vůlí uvědomělého básníka, podléhají od vstupu Palackého do Prahy roku 1823 všecky podružné tendence tomuto velkému zákonu harmonické synthesy. Hloubavý duch, jenž by byl zabloudil v mlhách idealistické spekulace německé, dostává v podrobném studiu dějin pevnou půdu. Světoobčanský nadšenec pro abstraktní klasicismus, jenž dotud pohrdal přítomností svého domova pro jeho ubohou malost, seznamuje se s domácími poměry a učí se vychovávati je k velikosti. Romantický milovník obecných pomyslů a abs~lutních pravd usedá do školy střízlivého kriticismu osvícenského. 'Přichází jako literární revolucionář, jenž spolu se Šafaříkem navzájem znepřátelil pražské spisovatelstvo výbojnými »Počátky českého básnictví«, a záhy pokračuje v díle předcházejícího pokolení. Soustřediv se na práci historickou, přejímá nejprve úkol, jejž byli vytkli osvícenští učenci vědě české: jako DO'bner, jako Dobrovský, očišťuje kritickým rozborem obraz národní minulosti, jejž zkalili staří kronikáři a proti reformační vypravovatelé, a jako 280 první významné dílo dějepisné podává bystré ocenění našich nej-