v gigantickém sousoší dějin v pýše a v přísnosti, která závodí se zamračenou chmurou oblaků nebo ve vítězném jase, jenž překonává blesk jitřního, čistého slunce. Víme dnes všichni bez rozdílu, že František Palacký jest takovou typickou a monumentální postavou, kterou vrcholí a uzavírá se naše celé národní obrozenÍ. Uctívajíce jej, vzdáváme zároveň hold veškeré té složité a těžké práci myšlenkové, literární a propagační, která sahá od osvícenských dob, vyčerpávaných snahami učeneckými a jazykovými, až po politické uvědomění národnÍ. Chápajíce jeho životní dílo, připomínáme si spolu význam jeho předchůdců a učitelů, kteří mu připravili půdu, vytkli cíle a ukázali cesty k nim. Tak zahloubání se do osobnosti Františka Palackého, jež dočkala se v sedmdesátých letech všestranného rozvoje národního Života, spojeno jest nerozlučně s porozuměním osvícenskému pokolení Josefa Dobrovského, které dokonalo své dílo na počátku XIX. století, i romantické generaci, vedené Josefem Jungmannem, jež ne dlouho před významným rokem 1848 odevzdala vedení rukám mladším. Osud, jenž byl k Františku Palackému dobrotivější než ke kterémukoliv ze starších buditelů, poskytl mu mnoho šťastných podmínek, určujících jej přímo za synthetika. Spojil v jeho životě organioky všecky tři země, spolupracující na kultuře českoslovanské: Moravana rodem i krví zavedl na vychování do Slovenska, a pak velmi záhy přesadil do kulturně živné půdy české a pražské. Smí;sil v jeho společenských vztazích trojí stav, jenž již tehdy si byl navzájem odcizen: syn prostičké rodiny venkovské stal se důvěrníkem šlechty a zakotvil sňatkem i styky v starousedlém měšťanstvu. Trojí prostředí provázelo jeho vývoj: domov i studijní léta učinila jej v době roztouženého rousseauismu pozorovatelem, znalcem i milencem přírody; mládí poskytlo mu obraz zachovalého a neporušeného venkova selského; jinoš 278 ství dalo mu poznati malá i větší města všeho druhu - pouze