nižádné nezrcadlí všecky; ba v poslední době Šafaříkova života propuká u ducha tak širokého jakási vědecká monomanie. Životní, časové a místní předpO'klady zavinily, že se Šafařík nevyvíjel klidně a organicky. Pracoval na dílech, která žádala pomůcek, spolupracovníků, akademie, university, ale především sebraného materiálu. Nebylo ničeho z toho; soukromý učenec, podezřelý vládě z panslavismu, musil uprostřed hmotných starostí pracovati vše sám od prvopočátku, sbírati, tříditi, oceňovati látku předmětu zcela nového, který rostl nad hlavu. A přece Šafařík zůstal věren sobě a hlasu dobrého daimonia; nezlomilo ho vyhnanství novosadské, kdež pozlatil svou celu způsobem věd 'I srbské posud nezapomenutelným; nedal se zkrušiti ani reakcí padesátých let; vzdoroval i úpornému boji o chléb. Ovšem, ústřední dílo jeho života, »Slovanské starožitnosti«, zůstalo vznešeným zlomkem, ale přece v něm vidíme celého Šafaříka, muže hlubokého citu. pevného přesvědčení, neústupné lásky k pravdě, jenž svou vědu netraduje, nýbrž žije. Velké pathos obranné a oslavné, které jednotí tato celá sta stran učených výkladů starožitnických, národopisných a zeměpisných, bylo rytmem osobnosti Šafaříkovy, ale ježto na sta srdcí v Čechách i v ostatním Slovanstvu našlo v něm vděčně rytmus svůj, můžeme říci, že Šafařík odkryl a objektivisoval pathos svého věku. A v tom jest postavou opravdu representativní, která zůstává, i když poznatky vědecké, jež hlásala, jsou vyvráceny. I ona tři díla, v nichž Šafařík byl ve své době tvůrcem a zákonodárcem, »Slovanský národopi s«, »Slovanské staroži tnosti«, »Počátkové staročeské mluvnice«, jsou dnes v podstatě překonána; Šafaří kova koncepce slovanského prabytu, slovanské kmenové duše, slovanské vzdělanosti patří již k vědecké minulosti; ale jeho osobnost, která nesla toto vše ovoce a vzdorovala bouřím, vzdorovala větrům, dokud smrtonosný blesk nerozčísl její vysokou 27 S