filologie jakožto vědy o národnosti z mnohých důvodů s opravdovým nadšením: především vábilo pathos mravně národní, důležité dvojnásoh při vlasteneckém obrození českém; vítána byla nabízející se spojitost s osvkenskou vědou, která právě v oborech jazykozpytu, dějepisectví a popisné literární historie došla krásných výsledků; upoutával ráz poetický, jenž hodil se národu, jemuž bylo třeba teprve vytvořiti z národního ducha a evropskými formami krásné písemnictví. A tak staly se naukové Cechy úrodnou provincií romantické vědy, a Jungmann, Palacký, Safařík vzornými vladaři v ní. Ale pojem romantické vědy české dlužno ještě v jednom smyslu omeziti. Je-li znakem romantiky matná rozplývavost, náladová vznětlivost, nekritické nadšení, citová háravost, čili, je-li romantika protikladem klasičnosti, pak naši učenci ze školy Jungmannovy nebyli romantiky; pak jimi ovšem nebyli ani bratři Grimmové ani Savigny. Naopak, Palacký i Safařík vyznačují se přímo klasickou úměrností, vyrovnanou shodou obsahu i formy, velkou, klidnou linií. Nikde se u nich nesetkáváme se svévolným novotařením slovním, nikde s nespoutanými obrazy, nikde se samolibou virtuositou; jejich řeč plyne ze vznešeného nástroje tradičních varhan jako vážná, klasická fuga. Zůstávají přísně věcní, i když s uměleckou zálibou rozvádějí slovní výraz; způsob jejich podání připomíná široký proud, který klidně nese těžké lodi myšlenek, ale v němž se přece zrcadlí kvetoucí břehy, košaté stromoví, malebné zříceniny; a poslouchejte chvíli, a postihnete i velebný a tichý rytmus zpívajících vln. Nezačali oba nadarmo jako klasicisté, kteří, vychováni básnictvím starověkým a anglickými i německými novoklasiky, halili pomysly i city romantické do roucha přísně klasického. Jako estetikové a kritikové šli oba - po prvé společně - na výboj i odboj pod praporem klasicismu přímo nesnášelivého, jejž v mla 272 distvé důslednosti prováděli až do posledních rysů formálních.