censká, nadaná pronikavým duchem analytickým a vynikající přesnou logičností i neústupným kriticismem, prorazila jí dráhu a položila základy. Badatelé osvícenci podali rozbor pramenů, shromáždili a utřídili látku, ukázali k hlavním problémům: na široké a rozlehlé konstrukce, na jednotící a shrnující podání nepomýšleli, nevládnouce většinou vědeckou imaginací a uměním synthetickým. Po velikých průkopnících, jakým byl u nás pro všecky nauky historické a filologické Josef Dobrovský, následovali pak velicí stavitelé, Jungmann, Palacký, Šafařík. Není náhodou, že v každém z našich romantických učenců dřímal kus opravdového básníka: tvůrčí obrazotvornost vědecká, živá schopnost vyvolávati minulost, citlivý smysl pro poesii dějin i jazyka, vytříbené mistrovství slohové odlišuje tyto synthetiky od vědeckého pokolení Dobrovského. Nižádný z nich nevyčerpával se přísnou činností zkoumajícího a hodnotícího rozumu, naopak, horké srdce bilo pod každým jich naukovým přesvědčením. Poslední cíl jejich úsilí, opřeného o průpravu osvícenských předchůdců a vyzbrojeného poznáním velmi obsáhlým, byl ryze romantický: bylo to uskutečněnÍ' životního ideálu, jejž byl v důsledcích dějinné filosofie Herderovy vytkl národní vědě proslulý státník a jazykozpytec Vilém z Humboldtů. V době, kdy jeho národ soustředěním všech mravních sil namáhal se o vymanění z cizího jařma, prohlásil za vrchol národní vědy filologii, jež mu byla vědou o národnosti a která měla zkoumati a v ústrojnou jednotu uváděti všecky projevy národního ducha v přítomnosti i v minulosti, především pak jazyk, písemnictví, starožitnosti. Tato dalekosáhlá koncepce, podložená filosofií idealistickou, byla v rukou menších duchů vědeckých Humboldtovy vlasti propracována do podrobností a namnoze naplněna zvlášL ním mystickým ovzduším, které houstlo zejména kolem universitních kateder v Jeně a v Heidelberce, dvou to kolébek roman tiky. U nás přijala Jungmannova vědecká skupina program 271